Forandrer ADHD Coaching hjernen? Et indblik i ADHD Coachens forståelse af ADHD

Hjerne malet som grafitti på murstensvægDet er nu godt 6 år siden, at jeg for første gang coachede en person med diagnosen ADHD. En voksen, nydiagnosticeret mand, der havde problemer på en lang række fronter. Typiske problemer for folk med ADHD diagnosen – problemer med at overskue tiden og dermed at komme til tiden, svært ved at fokusere og håndtere store mængder information, god til at starte ting op med sit kreative sind, og tilsvarende dårlig til at afslutte dem. De fleste coaches arbejder indenfor en tænkning, som tilsiger at man kun kan arbejde med velfungerende mennesker og ikke med psykiatriske patienter.

Sådan har jeg bare aldrig set på mennesker med diagnosen ADHD. Jeg ser dem som hele og sunde mennesker med rod i deres kognitive processer, – og med et enormt potentiale for forandring.

Da jeg oprindeligt begyndte at læse om ADHD i den psykiatriorienterede litteratur, sad jeg altid tilbage med en mærkelig fornemmelse. Alle diagnosekriterierne handler om adfærd og siger intet om, hvad der foregår inde i tankerne og følelserne hos det enkelte individ. Og tilsvarende intet om, hvad der driver den uhensigtsmæssige adfærd.

I min bog er adfærd et resultat af nogle kognitive processer, – nogle kognitive processer der kan ændres med værktøjer fra coachingen og fra NLP, som er min kognitive værktøjskasse. Uhensigtsmæssig adfærd er derfor et resultat af uhensigtsmæssig kodning i kognitionen, og så gælder det jo “blot” om at ændre i de pågældende kognitive processer, indtil den ønskede adfærd er indtrådt.

Sådan tænkte jeg inden min første klient trådte ind ad døren, og sådan tænker jeg fortsat om de problemer som mennesker med diagnosen ADHD har. De kan forandres. Min første klient, som jeg i øvrigt coachede gratis i et halvt år, var et skønt eksempel på det, idet han allerede efter et par sessioner begyndte at komme til tiden, fik gjort nogle projekter færdige og fik dem ført videre ud i verden. Han fik styr på en masse indre processer, der afholdt ham fra at gøre færdig og fra at kunne overskue tiden. Og så begyndte tingene at falde på plads.

“Men det kan man jo ikke!”
Nej, netop. I min uvidenhed og i min naive overbevisninger om at alt kan ændres, – så lykkedes det faktisk. Nogle af de kernesymptomer som tilsyneladende er meget svære at ændre på med medicin, ændrede min klient på gennem arbejdet med de kognitive processer. Jeg tager i mit arbejde udgangspunkt i et studie af Robert Rosenthal, der i meget korte træk fortæller at det er lærerens overbevisninger om eleven, der afgør hvordan elevens præstation udvikler sig. Tilsvarende studier har vist effekten i terapeut/klient forhold. Min opgave til mig selv var derfor at holde mig fuldstændig åben og lade mine klienter vise mig, hvor grænsen for hvor meget de kan udvikle sig den går. Det er endnu ikke sket, at jeg er løbet ind i “grænsen”. Jeg oplever at klienter med diagnosen ADHD evner at forandre deres kognition mindst lige så meget som ganske “almindelige” mennesker.

Bevares, så er der mange flere problemer, der skal arbejdes igennem, men det er en tidsmæssig udfordring og ikke en grundlæggende forhindring.

Psykiatrien er enig
Store dele af psykiatrien arbejder fortsat med en “maskinfejlsmodel”, hvor forståelsen er at adfærden er en konsekvens af neurologien. Og her er det underforstået at neurologien ikke er foranderlig. En diagnose anses derfor også for endelig, da der ikke er en forventning om at neurologien forandrer sig. Den er i stykker, og det er medicin der skal til for at rette op på fejlen. Det er derfor, der bliver talt så meget om dopamin og andre skønne kemikalier i hjernen. Overbevisningen er at det er i den grundlæggende kemi og struktur i hjernen, at fejlen ligger.

I andre dele af psykiatrien arbejder man med en helt anden forståelse af tingene, som jeg synes er ualmindeligt spændende. Der er et (nu yderst videnskabeligt velfunderet) fænomen, der hedder neuroplasticitet. Neuropsykiatere har siden slut 70’erne været bevidste om, at vores hjerne rummer et enormt potentiale for forandring. De første forsøg var med aber, der på ubehageligste vis fik skåret nerver over for at man kunne studere forandringerne i hjernen. Siden tog man fænomenet med ind i genoptræning af mennesker med blodpropper i hjernen, og viste at nogle af de funktioner, der havde ligget i det ødelagte område kunne trænes op i et helt andet område af hjernen. Senere studerede man mennesker med diagnosen OCD i hjernescannere og viste hvordan den del af frontalpandelapperne, der var i overaktivitet, kunne hjælpes markant ned i aktivitet med rent kognitive processer – på blot 10 uger (!). Og det var 10 uger med kun en ugentlig samtale og nogle enkle øvelser i hjemmet. Der er så vidt jeg ved ikke lavet tilsvarende studier med mennesker med diagnosen ADHD, men hvis der er en psykiater med adgang til en hjernescanner, der læser dette, – så lad det være en invitation til at tage kontakt til mig, så vi kan lave det studie sammen.

Modsat traditionel psykiatri er her altså tale om en grundlæggende forståelse af hjernen som modellerbar (plastisk) og fleksibel, – og hele tiden i udvikling. Den grundlæggende faktor i forhold til at få hjernen til at forandre sig, lader til at være bevidst opmærksomhed.

Hjælp – opmærksomhed er ikke min stærke side
Nu hænger ADHD jo unægteligt sammen med vanskeligheder med opmærksomhed. Det er jo for pokker en opmærksomhedsforstyrrelse, så hvordan skal man nogensinde kunne forandre på noget, der kræver bevidst opmærksomhed?

Der er masser af metoder til at bringe bevidst opmærksomhed på sine tanker og sin indre adfærd. ADHD Coaching er bare en af dem, og nok en af dem, hvor man får mest “hjælp” til at gøre det indre arbejde. Kognitiv træning vha. kognitiv terapi er en anden, og forskellige former for neurofeedback er også muligt. Læs mere om det i Guide til Alternativ Behandling af ADHD, hvis det trækker.

Der er også et utal af bøger der handler om hvordan du kan tage hånd om dine tanker og følelser, din kognition, for det er ikke kun problemer som mennesker med diagnosen ADHD oplever et behov for. Nogle af dem kan du finde på listen over ADHD bøger.

Ringe i vandet
Da jeg begyndte mit arbejde med ADHD var jeg vanvittigt frustreret. Jeg havde lyst til at råbe ud til verden om hvad mine skønne klienter gjorde ved deres sind. Ikke hvad jeg gjorde ved deres sind, men hvad de selv gjorde ved at jeg hjalp dem til en tilstand af 100% fokuseret opmærksomhed på de kognitive processer. Det er ikke mig der gør arbejdet, det er mine klienter. Jeg assisterer bare.

En enkelt gang kom jeg til at åbne munden omkring det i et forum, og blev stenet af traditionalister, der forsøgte at beskytte alle de andre med diagnosen ADHD mod plattenslagere som mig. Jeg trak mig tilbage, såret på min stolthed, – og mest af alt ked af, at der var folk der ikke var parat til at gøre hvad som helst for at få det bedre.

Det har der heldigvis været undervejs, og langt de fleste har set markante og vedvarende forandringer i deres adfærd. Jeg følte i lang tid, at det var nok at arbejde med et menneske af gangen, og skabe ringe i vandet på den måde. Ved at hjælpe en, kunne denne person gå hjem og ændre livet for de mennesker omkring sig selv. Skønt perspektiv til forandringsarbejde. På et tidspunkt giv det op for mig, at jeg havde brug for at flere kunne det, jeg kan.

Mange flere ringe
I den tanke blev ADHD Professionel uddannelsen født. I februar 2012 stillede en meget modig gruppe på 18 videnbegærlige mennesker i Huset 111C og startede på uddannelsens hold 1. De blev færdige i september 2012 og blæste mig af banen med, hvor dygtige de blev. I januar 2013 startede hold 2.

Mit mål med uddannelse har hele tiden været, at jeg ville give mine værktøjer i hænderne på disse skønne mennesker, så de kunne gå ud og skabe forandring – skabe deres egne ringe i vandet, – så mange flere mennesker end jeg nogensinde kommer til at kunne nå, kan få adgang til forandring i deres liv. Det lyder måske lidt højtravende, men det er båret af alle de smil og den begejstring, jeg får tilbage fra mine klienter – og så alle historierne om dem, der ikke kan få hjælp til noget som helst og deres frustration.

Hold 5 på ADHD professionel uddannelsen starter til september, og jeg glæder mig rigtigt meget. Pionerholdet melder fortsat tilbage om gode resultater:

Uddannelsen har givet mig utrolig mange vigtige redskaber til arbejdet med andre mennesker. Og disse rækker langt ud over hvad der lægges op til i beskrivelsen af uddannelsen. Jeg har kunnet bruge læringen i mit arbejde med unge mennesker, i mit privatliv, og i høj grad med mig selv.
Christina Thornfeldt Højland – STU lærer

Jeg har lavet en lille appetizer film, der fortæller lidt om uddannelsen, – og som du kan se hér:

Hvis du læser indlægget på mail, kan du klikke hér.

Mit mål med indlægget i dag, har været at skabe en forståelse for, at der faktisk er muligheder for forandring, selv om den almindelige bevidsthed omkring ADHD er, at det er et livslangt fænomen. Det er det for de fleste, fordi de tager den forståelse for gode varer, – og derfor ikke gør noget ved det.

Så hermed en meget konkret invitation: Gør bare en ting i dag, som du ikke har prøvet før, – og som er et brud med den måde du plejer at gøre tingene på. Hvis du plejer at dumpe pizzabakken på sofabordet, så vær bevidst om at det kan ske igen i dag, – og rejs dig og læg den i skraldespanden eller hvor den nu hører til, så du får den med ud næste gang. Hvis du plejer at fortabe dig i timelange bade, så tag et køkkenur med derud og sæt det til 10 minutter – og forlad så badet, når det ringer. Eller hvad der nu kunne være en god forandring for dig. Bare i dag. Så kan du jo tage en ny i morgen og få en rutine med at ændre på en ting om dagen. Det er godt at starte småt.

Hav en dejlig dag.

Mvh. Anders.

Læs mere om ADHD

3 replies

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Ofte hører jeg folk udtale sig om ADHD hjernen som om den er særligt uforanderlig. Jeg oplever nærmest det modsatte i mit daglige arbejde. Der er et helt enormt potentiale for forandring og dermed mulighed for at ændre i hjernens […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.