To hænder der laver billedramme af naturbaggrund

Sådan ændrer du din hukommelse, så du husker de gode ting

Jeg hører ofte udtrykket “Mine tanker styrer mig, ikke omvendt!” blandt mennesker med diagnosen ADHD, og forældre fortæller mig at deres barn er “impulsstyret og det er ikke muligt at ændre på det”.

Det er en udbredt misforståelse, som skaber en del afmagt hos folk. Den misforståelse forsøger jeg ved enhver lejlighed at mane i jorden, så også du kan komme til den erkendelse at “Jeg styrer mine tanker, ikke omvendt!”

Det betyder ikke, at du styrer dem bevidst, eller at du er særlig god til det – eller at det er særligt let at gøre. Det betyder at du kan vælge at ændre på dine tanker og følelser, når du har den rette forståelse af, hvad der foregår derinde, – og når du har de rette værktøjer til at ændre på tankerne og følelserne.

I denne artikel får du endnu et indblik i hvordan du kan styre dine tanker, så du kan opleve at der er masser af muligheder for at få bedre tanker, mere konstruktive tanker, tanker der støtter og opmuntrer, – i stedet for det skidt, der kører rundt derinde nu.

Vil du lære det, så hæng på.

Minderne styrer tankerne

Mange med diagnosen ADHD har en masse dårlige minder, som fylder og påvirker dem til alt fra angst til depression.

Minderne dukker op på de mest uhensigtsmæssige tidspunkter, og giver pludselig tanker og følelser, som ofte endda giver den modsatte reaktion end den, du gerne ville have haft.

Når barnet endnu engang vælter mælken, så tænker du umiddelbart på ALLE de andre gange, hvor barnet har væltet – ikke bare mælken – men alle de forskellige ting, som barnet har væltet gennem tiden. Aaaaarrrrrgggghhhhh. Det kunne have været fedt at håndtere situationen med overskud og lidt hjælp til barnet, så barnet kan lære af sin fejl. Nu er din følelsesmæssige tilstand bare så dårlig, at du reagerer med frustration og vrede i stedet for overbærenhed. Og det eneste barnet lærer er at det får vrede, når det fejler. Og det er den dårligste læringsstrategi man kan forestille sig. Av. Så kommer den dårlige samvittighed og skammen, oplevelsen af at være en dårlig forælder, – og hvad der ellers hører med.

Det kan også være minder der dukker op lige når du mindst har brug for dem, – på daten hvor det bestemt ikke er en fordel at kunne huske alle de dårlige dates før denne, – i konflikten med din partner, hvor der ikke er behov for at mindes tidligere konflikter med tab af kærlighed som følge, – på jobbet, hvor du ikke har brug for at din chef minder dig om en af de mange autoritetsfigurer, du har haft konflikter med gennem livet (så du har lyst til at pande ham en!).

Hvis du skulle være faldet i kategorien af folk, der tror at dit sind styrer dig, – og at der ikke er andet at gøre end at forsøge at følge med – så vil denne artikel åbne for et nyt perspektiv på forandring inden i dit sind.

Hvis du allerede har opdaget at vi kan ændre på vores tanker og følelser ved at ændre på det, der foregår inden i os, så giver jeg i denne artikel endnu en metode til at ændre fundamentalt på, hvordan du husker dine minder og hvordan du selv vælger, hvilke minder du husker godt.

Hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener med at ændre på tingene inde fra og ud, så læs klik for at læse lidt baggrund.

Sådan husker vi minderne

Vores sind bærer på en meget stor del af vores minder. Det kan den gøre på flere forskellige måder, bl.a. i form af indre billeder (jeg kan se det for mig), tanker (jeg har en indre dialog om det) eller indre følelser (jeg kan mærke hvordan det var dengang) som skam, ked-af-det-hed og vrede. Som oftest er indre billeder og indre følelser koblet ret nært sammen, så ved at mindes en begivenhed, så udløser den nogle følelser. Bare forestil dig dit allerbedste ferieminde, gå helt ind i det et øjeblik, og læg mærke til hvad det gør ved din følelsesmæssige tilstand.

De fleste er fuldt ud opmærksomme på, at vi har alt det i gang inden i os hele tiden.

Det “nye” for nogen er at vi selv kan bestemme, hvordan vi husker de ting, og hvordan de ting hænger sammen. Det vil i hvert fald være en ny tanke for mange med diagnosen ADHD, der har en oplevelse af at “mine tanker styrer mig, ikke omvendt.”

Tænk blot på det der rigtigt gode ferieminde igen. Det husker du formentlig som om du er der igen. For når du gør det, så kan du huske detaljerne godt og nærmest genopleve situationen igen. Vi kalder det at være associeret ind i mindet. Det er en god ting, når det er et godt minde. Det er lidt ærgerligt, når det er et dårligt minde.

Problemet er at vi husket mange af vores dårligste minder på samme måde – som om vi er der igen, som om de står og mobber rundt om os, som om vi bliver vendt ryggen lige nu, som om vi bliver nedgjort i dette øjeblik, – og alle følelserne dukker op, hver gang vi bliver mindet om eller minder os selv om de situationer.

Så er der den anden måde at huske minder på. Det er dem, som vi husker nærmest som tilskuere. Som om vi ser situationen lidt udefra. Mere nøgternt. Observerende uden at have følelserne i klemme. Det kalder vi at huske et minde dissocieret. Uden for mindet. Når vi bruger udtryk som “Det har jeg fået på afstand,” eller “Det har jeg lagt bag mig,” så er det denne indre mekanisme, der er trådt i kraft. Det er selvfølgelig typisk godt til de dårlige minder og mindre godt til de gode minder.

Vi vil altså gerne være associerede (i mindet) i de gode minder, – og dissocierede (uden for mindet) i de dårlige minder.

Den tager vi lige igen for at være sikker på at du fangede den: Vi vil gerne huske de mange gode minder “som om vi er der igen” og vi vil gerne have fået de mange dårlige minder på afstand.

Og vi kan endda gøre det endnu bedre end det.

Når hjernen husker på en uhensigtsmæssig måde

Forestil dig nu at situationen var omvendt – at alle dine gode minder var sådan lidt på afstand og du havde svært ved at mærke dem, – og at alle dine dårlige minder var tæt på og fyldt med alle følelserne. Så ville du gå rundt med let adgang til dårlige følelser og svær adgang til gode følelser.

Nogen siger, at det er opskriften på depression og pessimisme.

Kan du genkende det i dig? Mange dårlige minder, som trigger uhensigtsmæssige følelser på alle de forkerte tidspunkter? Måske endda hele perioder af dit liv, for de har fyldt meget mere end de gode følelser?

Det har ikke noget med ADHD at gøre, det gælder for alle mennesker, der er kommet til at bruge den “forkerte” måde at lagre minderne. Det der har noget med ADHD at gøre er, at du med diagnosen ADHD ofte har oplevet en masse små og store traumer, som på en eller anden måde har handlet om dig og din personlighed. Så sætter det sig ofte på denne måde. Det er sindets bedste forsøg på at hjælpe dig til at undgå at traumerne sker igen. Og den strategi er desværre ret dårlig.

Dit sind er enormt fleksibelt

Udtrykket “Det har jeg fået på afstand” beskriver en proces. Det vil sige, at noget der ikke var på afstand – altså noget der var (for) tæt på, er nu blevet flyttet til at have en bedre afstand. Det er et billede på, hvad der foregår i det indre. Altså en beskrivelse af, hvordan vi husker mindet.

Så udtrykket beskriver en proces, der indtil i dag er foregået ubevidst i vores sind. Det har været noget der skete på et tidspunkt, og når det skete var vi glade, – og hvis det ikke skete, så håbede vi at det snart ville ske, – så vi kunne give slip på mindet.

Hvordan ville det være for dig, hvis du i stedet for at gå og vente på at det skete i sådan en slags magisk ubevidst proces, – i stedet var noget, som du kan styre og gøre når du har lyst – og med de minder, som du har lyst til at gøre det med???

Du har mulighed for at ændre på tingene derinde.

Og især minderne er nemme at ændre på.

Lad os komme i gang med det.

Flyt rundt på minderne

For at få de dårlige minder på afstand kan det være en god ide at træne med nogle af de gode minder. Så kan du træne uden at du skal tage stilling til de trælse følelser også. Tag fat i et godt minde. Ikke dit bedste minde, men et godt minde. Og sørg for at gå helt ind i mindet, så det nærmest er som om du er der igen. Når du gør det, så læg mærke til, hvad der sker med din følelsesmæssige tilstand, – og også hvad der sker sker med dine ansigtstræk. ;)

Forestil dig nu nærmest at trække dig ud af mindet, så du ser situationen udefra. Som om du er tilskuer til situationen og ser dig selv i situationen. Læg mærke til, hvad det gør ved din egen følelsesmæssige tilstand bare at du trækker dig ud af mindet og ser det udefra.

Nu kan du forestille dig at gøre mindet to-dimensionelt – dvs. fladt som et billede. Gør det samtidig til et still-billede, så der ikke er bevægelse og lyd i det. Læg igen mærke til hvad det gør for dig – inden i dig, når dit minde pludselig bare er et billede, som du kan hænge op på væggen.

Nu er du velkommen til at gøre billedet tre-dimensionelt igen, fuld af farver og bevægelse og lyd og lys, – og træde ind i det igen, så du er tilbage, hvor du startede. Det er jo et godt minde, så du kan lige så godt gå tilbage ind i det igen, så du får hele den følelsesmæssige oplevelse tilbage og kan genopleve mindet lige så intenst og godt som før vi gik i gang med øvelsen.

Når du er tilbage i mindet, så overvej også hvad det vil gøre for dig, at gentage denne proces med et dårligt minde. Eller hvad det vil gøre for dig at gentage den proces med alle dine dårlige minder.

Det vil formentlig forandre dit syn på dig selv og livet som sådan ganske betragteligt.

Det kan du gøre ved at følge processen ovenfor lige så mange gange, du har lyst.

Hjælp til at gøre det målrettet

Hvis du er forælder til et barn med diagnosen ADHD, så kan du snakke dit barn igennem denne øvelse selv.

Hvis du er voksen med diagnosen ADHD (eller forælder eller professionel) og du synes at metoden giver god mening, er nysgerrig på mere – eller gerne vil have hjælp til at lave den slags forandringer i dit sind, så har jeg nyt til dig.

I starten af det nye år udkommer mit gratis ADHD Power Mind introkursus, som du kan komme med på, når det åbner.

Klik her for at skrive dig på ventelisten til at være blandt de første, der får adgang.

Så holder jeg dig informeret om kurset og giver dig grønt lys til at komme i gang med endnu flere metoder til at skabe vedvarende forandringer i sindet, – som vil give dig en bedre forståelse af dig selv og dit sind – og gøre mange ting lettere for dig.

Del meget gerne artiklen her på Facebook, så mange flere kan få adgang til denne elegante måde at ændre i sindet.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *