ADHD: Fjern Negativ Indre Dialog Sådan Her

Jeg har for nylig udgivet endnu en video på min engelsksprogede YouTube kanal, hvor jeg taler om hvordan du kan forandre negativ indre dialog til konstruktiv indre dialog.

Den kan du se nedenfor, og hvis dit engelske ikke er så stærkt kan du læse lidt om indholdet nedenfor.

I videoen gennemgår jeg lidt baggrund for, hvorfor vi overhovedet har noget så frustrerende som negativ indre dialog.

Negativ indre dialog kommer fra vores ubevidste sinds evne til at “adoptere” ydre adfærd i et forsøg på at få dagligdagen og livet til at fungere lettere.

Det har grundlæggende ikke noget med ADHD at gøre, men i praksis har alle mine klienter med diagnosen ADHD en masse negativ indre dialog kørende. Deres negative indre dialog holder dem tilbage fra at lykkes i deres liv – ikke på trods af deres diagnose, men

Eksempelvis hvis din far skældte dig ud, da du var barn, – og han lykkedes med at få dig til at opføre dig ordentligt, – så kan dit ubevidste sind finde på at “indadoptere” din fars skældud med det umiddelbart positive mål om at du opførere dig ordentligt.

Det er det, jeg mener med dine indre mønstres Positive Hensigt. Selv vores værste indre mønstre har en positiv hensigt. Det betyder, at dengang dit ubevidste sind skabte et givent mønster, lå der en (ofte barnelogisk) rationel forståelse til grund for at skabe det mønster.

Ingen rationel voksen (eller måske nogle få) ville starte en voldsom negativ (nedladende, skammende) indre dialog for at komme i gang og få gjort ting. Hvis omgivelserne har fået os til at gøre ting på den måde, da vi var børn, kunne vi dengang finde på (ubevidst) at indbygge netop den slags indre dialog.

Og så har vi lidt under det siden.

Ofte har den negative indre dialog oven i købet den modsatte effekt af, hvad vi indadopterede den til at have.

  • Den er så negativ, at den er demotiverende i stedet for motiverende.
  • Den er så nedladende, at den får os til at blive i sofaen i stedet for at få os i gang med at træne.
  • Den er så skammende, at vi bliver sorgfulde i stedet for at tage os sammen til at få noget ud af livet, – og så flygter vi fra smerten ved at drikke/spise/ryge/Facebooke/Instagramme/Netflixe smerten væk.

Og effekten er den modsatte. Vi når derved ikke vores positive hensigt og vores liv bliver meningsløst.

Heldigvis har vi mulighed for at forandre den indre dialog til at være støttende, opmuntrende, omsorgsfuld, og hvad du ellers har brug for.

Det gør vi ganske enkelt ved at opdatere det indre mønster.

Tænk på mønstret (den indre dialog) som en app, som du installerede på din indre harddisk for mange år siden. Nu har du forandret dig, men dit ubevidste sind har ikke formået at opdatere dine apps. Hverken de gode eller de dårlige.

Forestil dig, at du kunne gå ind i dit ubevidste sinds App Store, – og bede om en opdatering til denne app, der står for din negative indre dialog.

Hvis du kunne det –

  • Hvordan ville den så tale anderledes til dig?
  • Hvordan ville stemmen være anderledes?
  • Hvilke følelser ville du så sidde med, når den nye opdaterede version af din indre dialog taler til dig i dit sind?
  • Hvordan ville du være anderledes?
  • Hvordan ville du gå igennem livet med et andet syn på dig og andre og dine muligheder?

Skriv gerne en kommentar nedenfor og lad os høre, hvad du oplever, når du laver det mind hack!

Og giv i øvrigt meget gerne videoen en Thumbs Up (👍) – og husk at abonner på kanalen, så du er sikker på at få flere videoer som de kommer ud leveret til din YouTube feed.

Hav en dejlig dag.

Kh. Anders.

PS. Hvis du er interesseret i flere af denne slags mind hacks, så husk at skrive dig op til mit kursus ADHD Power Mind.

 

 

 

 

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *