Alting med måde, siger Chris MacDonald – det gælder også fiskeolie

Foto af zimpenfishJørgen på 30 skrev i en kommentar til indlægget “Guide om fiskeolie til mennesker med diagnosen ADHD“:

Jeg har nu spist fiskeolie i et par måneder og det er jeg super glad for. Jeg har fået det rigtgi godt af det. Min hjerne var brudt sammen af stress ( nervesammenbrud )i forbindelse med arbejde og familie liv. Efter jeg er begyndt at spise fiskeolie har jeg fået enormt meget overskud og ro! ! !
Mit spørgsmål er nu om du har en ide om det kan være farligt at tage for meget?
Jeg spiser udo’s choice ca. 1 spsk om dagen og 6 eye q. Kunne det måske være farligt for hjertet hvis jeg spiser 20 eye q om dagen? En dreng på 5 år på måske 30kg skal vel heller ikke have samme dosis som en mand på 30, der knapt vejer 100kg og er fysisk aktiv?
Ligeledes kan det da ikke være samme dosis vitaminer til en dame på 50kg der sidder på kontor, som en 30 årig håndværker. Jeg undrer mig over at der ikke er vægtklasser på kost tilskud.

Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for at svare hverken ja eller nej til spørgsmålet, så derfor må jeg ty til det væsentligste råd, jeg vel kan give om alt om alting.

Alting med måde, som Chris MacDonald siger med sin drevne amerikanske accent.

Alting med måde.

Som menneske er det enormt frustrerende, når vi prøver at ændre på noget, og det ikke virker. Når vi så pludselig finder noget, der kan hjælpe os, så kan vi have en tendens til at gøre det så meget, at det bliver for meget. At det faktisk kommer til at give den modsatte effekt, af hvad vi ønskede os.

Overtræning
Jeg måtte selv igennem denne erkendelse for mange år siden, da jeg kæmpede med en skadet ryg. Jeg havde været sengeliggende i en periode, og fik hjælp af en dygtig fysioterapeut til at komme igang igen. Igang med træning og daglige gåture på 2 timer. Hver dag. Som jeg blev stærkere gjorde jeg mere ud af træningen, for det var jo åbenbart løsningen på alle mine problemer, så jeg begyndte at træne hårdere og i længere tid hver gang – uden af konsultere fysioterapeuten. Det var jo godt for mig.
Efter en periode med det kom jeg så i overtræning, hvilket betyder at musklerne ikke kan følge med længere. De er trætte hele tiden, fordi de ikke når at komme sig imellem træningspas. Så fik jeg ondt i ryggen igen, og blev i øvrigt også meget ked af det. Nu havde jeg jo gjort mit alleryderste for at få det bedre, og så var det også forkert…

Siden har jeg lært lidt mere om, hvad der skal til for at opretholde en god balance mellem det gode der virker, og det tidspunkt, hvor det bliver for meget.

Krydstræning hedder det i sportens verden. Nu klatrer jeg meget, og det er let at komme til at træne for hårdt. Så jeg løber for at styrke benene og få et bedre kondital og dyrker yoga for at få en større smidighed og indre ro. Begge dele hjælper mig helt enormt som klatrer, og så kommer jeg ikke ud i overtræning.

Vi kan drukne i vand
Det samme gælder det vi indtager. Tag bare vand. Det er det sundeste vi overhovedet kan indtage, og hvis vi drikker alt for meget, så trækker vandet faktisk salte og mineraler med ud i urinen, så det bliver sundhedsskadeligt. Og hvis vi “drikker” rigtigt meget, så drukner vi.

Chris skriver: Alt med måde: I virkeligheden er der ingen ”gode” eller ”dårlige” fødevarer. For meget af alt er dårligt – balance er kodeordet. Bare fordi noget er ”kalorielet” eller ”fedtfri”, så betyder det ikke, at du bare kan spise så meget af det du vil. Mange ”fedtfri” eller ”diet”-produkter har faktisk et højt kalorieindhold. Spis alt med måde. Skær ned på, men lad være med helt at droppe, fødevarer med et højt fedt, sukker eller saltindhold.

Svar til Jørgen
Så når Jørgen spørger om hvor meget olie han kan tåle, så bliver jeg ham svar skyldig. Det tror jeg ikke, at der findes et endegyldigt videnskabeligt baseret svar på. Noget tyder dog på, at vi kan tåle meget mere end vi går og frygter. Helsebladet Naturli skrev for nylig om et videnskabeligt studie der har vist, hvordan helseolier bekæmper fedme.

Og så har Jørgen helt sikkert en pointe i forhold til at mennesker på forskellige størrelser nok har brug for forskellige mængder fiskeolie. Nu taler vi bare hér om fiskeolie, der skal bruges i hjernen, og som udgangspunkt har vi jo som voksne i hvert fald nogenlunde lige store hjerner. Vi bruger dem bare forskelligt, og det kan selvfølgeligt være pga. den store aktivitet, at der er behov for ekstra smørelse.

Mit råd til Jørgen må være noget i denne her stil:

Når nu du har opdaget at kosten har så stor betydning for dit mentale balance, så skal du måske begynde at se på krydstræningen i dette her. For meget fiskeolie bliver enten skadeligt, giver en øget vægt, eller en meget dyr men fed afføring.
Så måske er det på tide at se på nogle af de andre ting, du kommer i munden.

Hvad skal der til for at din krop kommer endnu mere i balance?
Lav en mini-analyse af dit daglige indtag af madvarer og drikkevarer. Hvad for noget af det er fuldstændigt oplagt dårligt for dig? Og hvad mangler, når du tænker efter alle de gode råd du har fået eller overhørt gennem tiden? Tjek eventuelt med sundhedsstyrelsen.
Hvordan reagerer du på sukker – kører din blodsukkerbalance dagen igennem op og ned i en rutschebanetur, som gør selv ejerne af Tivoli misundelige?

Skal der noget mindre af nogle af de usunde ting indenbords?
Skal der mindre koffein eller hvidt brød ind?
Begynd lige så stille at mærke efter, hvordan dit humør bliver påvirket af de forskellige ting, du spiser. Hvad giver ro, og hvad giver uro eller irritation?

Skal der noget mere af nogle af de øvrige sunde ting indenbords?
Skal der mere friskt grønt ind?
Er du allerede skiftet til fuldkornsbrød, fuldkornsris, fuldkornspasta, så er du igang med at stabilisere dit blodsukker. Og færre af disse hurtige kalorier vil næsten altid virke stabiliserende på humøret også.

Og husk – alting med måde. ;)

Sidder du derude og har opnået gode resultater med at ændre på kosten – enten for dig selv eller for dine børn, så giv dit bud nedenfor på, hvad Jørgen skal gøre, nu hvor olien er blevet en fast og elsket del af det daglige indtag!

God fornøjelse

Mvh. Anders.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.