3D mand ADHD vrede med lyn ud af hovedet - Eksternalisering

AOA 11: Minikursus i Eksternalisering Del 2

Til første episode af dette minikursus om Eksternalisering skrev jeg om mit arbejde med en knægt på 10 år. Han havde svært ved at blive siddende på sin plads i timen – og flere gange om dagen gik han rundt i klassen for at snakke med sine venner. Det var ikke lykkedes ham at sætte en stopper for det selv.

Ifølge ham selv havde han 1 mio. flyvemyrer i maven, der gjorde det lidt svært for ham at sidde stille. Samtidig havde han sin fornuft som forsøgte at få ham til at blive siddende. Det var bare en umage kamp mellem de to, – og hvis han var begejstret, så var flyvemyrerne ikke til at styre.

Under vores session lavede han flyvemyrerne om til … en blåhval.

Blåhvalen var for ham det helt rigtige til at bevare roen inden i, når han sad i klassen, – og han ville sagtens kunne huske de ting, han gerne ville fortælle sine gode venner.

Bagefter bad jeg hans mor om at sende en opsamling på, hvordan det gik i ugen derefter.

Han har nu været i skole fire dage efter sit møde med dig . Han var rigtig glad igår fordi han kun havde gået rundt i klassen 4 gange hele ugen. Han plejer at gøre det tre til fire gange om dagen.
Da vi kom ind til dig havde han selv valgt, hvad han gerne ville tale med dig om. Dit rolige nærvær gjorde ham tryg. Der er meget klare linier fra starten om hvem der sidder i hvilke stole og din ro fylder rummet helt ud. Nok til at Emil også turde fortælle dig, hvad jeg gør som irritere ham.
Rejsen fra at han havde flyvemyrer i sin krop, til at disse blev til en stor tung blåhval som kan nå at tænke sig om gjorde I sammen, på en for mig ubeskrivelig måde.
I dag glæder han sig bare til sin næste tid hos dig, for han er træt af at afbryde andre hele tiden og træt af at han mister koncentrationen .

Det betyder at drengen har oplevet en nedgang 12-16 gange (på fire dage) til 4 gange på fire dage – eller en 67-75% reduktion i den uhensigtsmæssige adfærd.

Og det blot efter en samtale på en time.

Det er sådan noget, der giver mit arbejde mening. ;)

Som moren skriver, så kan metoden Eksternalisering virke ubeskrivelig for udenforstående, fordi det kan virke som en leg med ord og billeder, – alt i mens barnet, den unge, eller den voksne laver væsentlige forandringer i sindet.

Eksternalisering er uden sammenligning den mest effektive metode, jeg kender.

Jeg bruger den hver dag med klienter mellem 6 og 66 – og jeg bruger den med mine egne døtre og har gjort det fra de var 2 år.

Hidtil har jeg kun undervist i den på ADHD Professionel uddannelsen og på skræddersyede forløb ude på skoler og institutioner.

Nu er jeg i gang med at lave et kursus til dig, så du også kan lære det – uanset om du er professionel eller forælder.

For nylig var jeg forbi InklusionOnline.dk i København og optage et 3-delt minikursus i Eksternalisering til Karin Høghs email-kursus for speciallærere.

Her kommer andet modul i dette minikursus i Eksternalisering.

Abonner: iTunes | Stitcher

I denne episode kan du lære mere om:

  • Hvordan Eksternalisering virker i praksis.
  • Det enkle lille sproglige greb, der skal til for at eksternaliseringen sker let og elegant.
  • Hvad du kan spørge om for at hjælpe den du arbejder med til at gøre eksternaliseringen meget effektiv.
  • Og hvordan du så hjælper den du arbejder med til at begynde at forandre på tingene derinde.

I denne episode:

Anders Rønnau

Karin Høgh fra InklusionOnline.dk

Kursus i Eksternalisering

Hvis du er forælder til et barn med diagnosen ADHD, så kan du få flere værktøjer på Forældrekursus ADHD Online.

Hvis du er professionel, så kan du få flere værktøjer på ADHD Professionel uddannelsen.

Lyt med på denne podcast:

Tak fordi du lyttede med.

/Anders.

PS: Hvis du vil have nye episoder i din indbakke, så klik her og skriv dig op til mit nyhedsbrev.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *