Æg der skiller sig ud

En simpel måde at få tankerne til at holde op med at køre rundt og rundt

Kender du det, at tankerne bare kører – rundt og rundt, og at det føles som om der ikke er noget at gøre?

Måske kender du så også følelsen af, at du slet ikke har kontrol over tankerne, men at tankerne kontrollerer dig?

I denne hjernetræningsøvelse får du en sjov og simpel øvelse, der kan gøre det muligt for dig at etablere kontrollen over dine tanker, så det er dig, der er styrer tankerne og tankerne, der lader sig styre af dig.

Er du klar?

Sæt dig godt til rette, og sørg for at der er fred og ro omkring dig i hvert fald de næste fem minutter, så du har tid til både at læse teksten på skærmen og lave øvelsen, vende tilbage til teksten og lave øvelsen igen.

Tanker der kører rundt
Koncentrere dig nu om tankerne, der kører rundt. Hvis du ikke har dem lige nu, så tænk tilbage på en situation, hvor tankerne virkeligt gav den gas. Sæt dig mentalt i den situation igen, og genoplev den som om du var der.

Lad tankerne køre rundt lige nu. Normalt plejer du at kæmpe imod dem. Lad være med det. Lad dem istedet køre frit rundt.

Få dem til at køre endnu hurtigere rundt nu. Rundt og rundt.

Mens de kører rundt, så læg mærke til hvilken vej de kører rundt. Lav samme bevægelse med hånden, som om du viser en anden, hvilken vej tankerne kører rundt. Kører de med uret eller mod uret? Kører de fremad eller kører de baglæns?

Kan du få dem til at køre endnu hurtigere?

Brems dem nu ned igen til deres “normale” hastighed.

Forestil dig nu, at tankerne kører den anden vej rundt. Samme hastighed og den anden vej.

Lav bevægelsen med hånden, der viser hvordan tankerne kører rundt, når de kører den anden vej rundt.

Forestil dig at tankerne kører hurtigere og hurtigere den anden vej rundt.

Brems dem ned igen.

Fortsæt nedbremsningen.

Langsommere og langsommere.

Indtil de falder helt til ro.

Nyd dette øjeblik…. ;)

Debriefing
Nu kan det være at du sidder og tænker: “Det var da noget mærkeligt noget!”
Måske har du ikke tanker, der kører rundt. Eller du kan ikke leve dig ind i øvelsen, eller synes det er for mærkeligt at tale om dine tanker på denne måde. Det er helt fint, – så kommer der andre øvelser til dig på et tidspunkt!

Det ER også mærkeligt at tale om tankerne på denne måde, for vi gør det ikke bevidst til dagligt. Og så gør vi det bare alligevel hele tiden. “Tankerne kører rundt”, “tankerne kommer hele tiden”, “tankerne vil ikke lade mig være i fred”, “tankerne lægger pres på i mit hoved”, osv. Tankerne beskrives ofte som aktive og i bevægelse eller som om de har deres egen vilje.

Det er netop dét som denne øvelse udnytter.

Hvordan virkede øvelsen for dig?

Hvis du forestiller dig at gøre denne øvelse 2 minutter hver time i dag, og 2 minutter 2 gange om dagen den næste uge, hvor god tror du så, at du er blevet om en uge til at kontrollere dine tanker?

Skriv i kommentarerne nedenfor hvis du havde succes med øvelsen. Hvordan var det for dig lige efter øvelsen?

Skriv også gerne, hvis det ikke virkede. Hvad var det der ikke virkede, og hvad skal der til for at få øvelsen til at virke for dig?

God fornøjelse med træningen.

Mvh. Anders Rønnau

Image Credits: Nina Matthews

Læs mere om ADHD Power Mind

16 replies
  1. simon
    simon says:

    Jeg kan på ingen måde styre mine tanker, og jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Mine tanker kredser om fuldstændig ligegyldige ting, men jeg kan ikke slippe dem. Tankerne resulterer i, at jeg har svært ved at falde i søvn og at det i det hele taget slet ikke er til at holde ud. Jeg har haft det sådan her i et års tid. Er dette normalt????
    – simon 17 år

    Svar
      • Anders Rønnau
        Anders Rønnau says:

        Helt fint. Det er så åbenbart ikke øvelsen til dig lige nu. ;)
        Den kan være godt at vende tilbage til, når du har lavet nogle andre øvelser.

        Hvis du ikke allerede er fysisk aktiv, så sørg for at blive det, – og læg colaerne på hylden. ;) Det vil hjælpe dit sind ad kemisk vej til at slappe bedre af.

        Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Simon
      Det er helt normalt at der er perioder i ens liv, hvor tankerne fylder meget. Det er bestemt ikke meningen, at de skal fylde sådan hele tiden.

      Du kan med fordel finde en guidet meditation eller en mindfulness øvelse, der guider dig gennem nogle tanker og indre oplevelser. Det hjælper til at lande dig i kroppen og til at hjælpe dig til at styre og stilne sindet. Du kan lede efter dem i app store til din smart phone.
      Mvh. Anders.

      Svar
  2. camilla
    camilla says:

    Hej.
    Det virkede ikke på mig..
    For har så mange tanker i ovedet så jeg ved slet ikke hvad for en vej de går, eller jeg ved faktisk heller ikke hvad jeg tænker på men jeg kan mærke i min krop jeg tænker…
    Men jeg ved ikke hvad jeg tænker på, og har det svært og jeg er en der tar og andres problemer til mig..
    Så har mega meget at tænke på, om hvad jeg kunne gøre..
    Og om du/i ikke kunne svare på min mail….
    Knus Camilla..

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Camilla
      Det lyder som om du ville have godt af at få øvelsen til at virke, og at den skal twistes lidt for at du kan bruge den. ;)
      Måske skal du først begynde at arbejde med at lade andres problemer være andres problemer. Ellers kommer du til at tage virkeligt mange ting til dig – som du nok allerede ved. Når du opdager, at du kun behøver at tage ansvar for dine egne følelser og tanker, og kan lade andres følelser og tanker være deres egne, så giver du dig selv mulighed for at give slip på en stor del af alle de tanker og følelser der har fyldt indtil nu. Og når du har sluppet dem, så vil du opleve en adskillelse af hvad der er dit og deres, så du kan begynde at opleve dig selv og dine egne ønsker og behov stærkere. Det er sundt. Hvis det giver mening for dig, så kan jeg varmt anbefale dig at finde en sparringspartner som kan hjælpe dig med at komme videre.
      http://www.altomadhd.dk/adhd-coaches-i-danmark/
      Mvh. Anders.

      Svar
  3. Michael A.
    Michael A. says:

    Den øvelse skal tærskes, for jeg har store problemer om aftenen med at tankerne forcerer mit livssyn. Tankerne sætter sig psykosomatisk som kriblen og krablen i benene som om små dyr pibler rundt i mine ben…..Så tak fordi dette initiativ er til:) Michael med ADHD

    Svar
  4. Anders Rønnau
    Anders Rønnau says:

    Hej Anja
    Tak for din kommentar, der emmer af at der er en masse positivt derinde. Dejligt. Jeg håber at Alt Om ADHD vil bidrage positivt til din hverdag. ;)
    Godt gået med øvelsen. Mere træning vil give dig endnu mere styr på tankerne.
    Mvh. Anders.

    Svar
  5. Anders Rønnau
    Anders Rønnau says:

    Hej Thuri
    Tak for kommentaren.
    Det lyder som en helt enormt god vane med at gå lange ture og få ryddet ud i det mentale skrald.
    Det er der mange der med fordel kunne gøre dig efter.
    Mvh. Anders.

    Svar
  6. Robin Bille Fichmann
    Robin Bille Fichmann says:

    jeg syntes det er verdens bedste måde at gøre det dejligt at der er nogen der vil hjælpe folk med adhd tak for det Anders Rønnau

    Svar
  7. Anja Kirch Bojer 32 år
    Anja Kirch Bojer 32 år says:

    jeg er også lige for en uge siden blevet bekendt med mit “evige” problem… (ADHD) Det er en lettelse men også ret skræmmende..For hvad nu og hvordan kommer man videre! for mig har selvironi altid været en vigtig del af det liv jeg følte var en klods om benet! men nu ved jeg da heldigvis hvorfor!! ;0) så vælger nu at prøve at se positivt på det og så var det lige at jeg faldt over denne side… og sikke da en sjov øvelse! det var som om at jeg var videre i det næste som kom! som om at jeg alligevel havde styr over underbevistheden uden at vide det… Ha ha.. (gir det overhovedet nogen mening??? ) ;0)men ja jeg vil bruge denne side noget oftere og håber at den i de negative perioder kan bringe noget positivt med sig istedet for! for hvorfor blive ved med at gå og banke sig selv oven i hovedet! så positive tanker og smil til alle jer derude der også kæmper! ;0) ( der var en mening med det jeg skrev,men kan ikke huske hvad!!) Griner!

    Svar
  8. fra Thuri 42 år lige fået diagnosen
    fra Thuri 42 år lige fået diagnosen says:

    Det lyder umiddelbart, som en fin øvelse, og jeg vil da helt klart prøve øvelsen.
    Det eneste som indtil videre har virket for mig, er en lang,minimum 45 min rask gåtur, hvor jeg de første 20 min får sat styr på tankerne, hvad er realistisk,hvad skal jeg bruge og hvad er destruktivt, jeg får smidt “skraldet” væk, prøver at sætte orden på det realistiske.og som regel har jeg en fantastisk følelse af frihed og ro i mig efter sådan en tur. Jeg ved jo at fysisk aktivitit er godt for os med ADHD (+alle andre) da det frigir nogle hormoner i hjerner vi behøver, ja jeg kunne sikkert fortsætte med en længre udredning,men ved hvad der virker for mig, og samtidig er jeg villig til at prøve nye øvelser.
    Men masser af positiv energi og hilsner til jer, som er “som” mig og jer,som interesserer sig for os, jeg har fornyligt blevet oplyst om ar ml 2-4 % af befolkningen har ADHD, hvilket er samme tal som dem der er ramt af deppressioner i danmark, skræmmende men samtidig befriende, nu ved jeg i hvert tilfælde hvad det er der altid har været “galt”
    Med venlig hilsen Thuri

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *