Ordet Procrastination (overspringshandling) som Facebook logo

Få ting gjort – med et simpelt trick

Mit daglige arbejde som ADHD Coach består i at hjælpe mennesker med diagnosen ADHD til at få deres liv til at fungere. Der er virkeligt mange forskellige ting, som folk kommer ind til mig med af problemer (se liste), og jeg ser en gennemgående til hos de fleste unge og voksne med diagnosen ADHD, som vi næsten altid skal igennem som noget af det første.

Langt de fleste med diagnosen ADHD er enormt hårde ved sig selv. Der bliver skældt, hamret løs, sværget og bandet indvendigt (og nogle gange udvendigt). Folk siger ting til sig selv, som de aldrig ville sige til andre.

Hvis du kender det problem, så er her et nyt perspektiv på tingene, – og en videnskabeligt veldokumenteret måde, hvorpå du kan blive bedre til at få tingene gjort istedet for at hamre løs på dig selv igen og igen.

Hvad går der galt?

Når vi fejler eller endnu engang ikke lykkes med det vi havde sat os for, så vil de fleste forsøge at hjælpe sig selv til at blive bedre til at få gjort tingene. Det gør vi ved at skælde os selv ud. Det har vi lært som børn, at mest effektive måde at få os til at gøre tingene er ved at sætte hårdt mod hårdt og skælde ud. Vores forældre har gjort dette i bedste mening, vores pædagoger og lærere har gjort det i et forsøg på at hjælpe os til at gøre tingene på den rette måde, den accepterede måde, eller måske bare på en måde der ikke var skadelig for os selv eller andre.

Hvis man så senere har fået diagnosen ADHD, så er det typisk fordi det har været svært eller umuligt at gøre tingene på den ønskede måde på det tidspunkt. Og så virker den traditionelle konsekvenspædagogik desværre meget dårligt. For den sætter sig i systemet. Vi ind-adopterer kritik som en måde at forsøge at hjælpe os til at ændre på tingene. Og det virker desværre ikke. Faktisk viser forskningen, at det har den modsatte effekt!

Når så kritikken viser sig at virke dårligt for os, så kommer vi ubevidst til at gøre den hårdere. Den SKAL virke. Det SKAL være i orden. Der SKAL ændres på tingene, – og når det er den eneste måde vi kender til at forsøge at hjælpe os selv, så bliver det bare mere af det samme. Hårdere og hårdere kører vi på med selvkritikken.

Og når man lever med megen selvkritik, så begynder man at tro på den. Så kommer man til at føle sig uduelig, fordi man selv går rundt og fortæller sig det. Så falder ens forventninger til sig selv, for man er jo sådan og sådan… Så er man fanget i sit eget net af manglende selvtillid og selvværd.

Kender du det?

Hvordan kommer jeg ud af nettet?!

Det gælder om at holde en væsentlig ting for øje hér. Du har indtil nu givet dig selv hård kritik med det formål at ændre på tingene, at forandre på din adfærd, at hjælpe dig til at komme igang med noget. Lad os bare lige holde fast i den tanke. Der har altså været en positiv HENSIGT med at skælde ud. Akkurat som når forældre skælder ud. Hensigten er positiv, men måden vi prøver at nå den givne adfærd har ikke været god. Det betyder at vi kan holde fast i hensigten. Ønsket om at forandre på tingene – og så skal vi bare finde en anden måde at hjælpe os selv til det.

Der er to væsentlige faktorer i forhold til at ændre på tingene for dig.

Tilgiv dig selv

En videnskabelig undersøgelse har vist at det at tilgive sig selv og sine fejltrin, gør os mere effektive, end hvis vi skælder os selv ud over dem. Tilgivelse tillader os at bevæge os forbi den uhensigtsmæssige opførsel, så vi kan fokusere på at komme i gang i stedet for at have det dårligt. At have det dårligt er et enormt dårligt udgangspunkt for igangsætning og kreativitet. Samtidig vil der være en tendens til, at hvis vi ved, at det at prøve at komme i gang med noget, formentligt vil resultere i voldsom selvkritik og ubehagelige følelser, så kan vi jo lige så godt lade være med at prøve at komme i gang med noget overhovedet.

For nogle kan der være en angst for at tilgivelse gør en lad og doven. Studierne viser at det er lige modsat. Tilgivelse gør dig mere motiveret og klar til at gå i gang med den næste opgave – eller den samme opgave igen på en ny måde.

Du kan allerede nu begynde at overveje følelsen af tilgivelse i forhold til dig selv. Det kan virke uvant for nogle og det er okay. Træn det med bevidstheden om at du er i gang med at gøre dit liv bedre, dig selv mere motiveret, og mærk hvordan lysten til at gøre ting lige så stille vokser.

Se situationen udefra

For at få denne nye forståelse helt på plads kan du lave denne lille mentale øvelse.

Forestil dig at se hele situationen og dig selv udefra, som om du er en konsulent der står og ser på dig selv, der har gjort noget andet end planlagt. Nu er din opgave som konsulent at komme med et godt råd eller to til dig selv. Fortsæt med at forestille dig at se hele situationen og dig selv udefra, mens du analyserer situationen, kigger på hvad du gerne ville have gjort, og giver dig selv et par råd til, hvordan du næste gang i en tilsvarende situation kan gøre tingene som du gerne vil gøre dem. Som konsulent vil du sikkert vælge et lidt andet sprog end du har brugt hidtil. Det er de færreste konsulenter der skælder ud og kalder deres kunder skældsord. Vælg gerne nogle støttende ord, nogle kærlige ord. Du kan evt. tænke på hvordan du ville tale til et barn for at hjælpe det barn bedst muligt.

Og forestil dig så – stadig som konsulent – at se dig selv tage de gode råd til dig. Se hvilken betydning det har, når der kommer gode råd istedet for kritik. Når der kommer måske bare en hint af forståelse og anerkendelse ind i relationen.

Forestil dig nu at gå tilbage ind i dig selv og vær modtager af de gode råd fra konsulenten. Hvordan er det? Kan du bruge de gode råd til noget? Hvordan vil du gøre brug af dem?

Hvad betyder det for dig som menneske at kunne give dig selv gode råd på den måde?

Og hvad vil det gøre for dig i morgen, næste uge, næste måned, – at du giver dig selv gode råd i stedet for at hamre løs?

Skriv gerne en kommentar nedenfor, hvis det giver dig noget at tænke på den måde.

Hav en dejlig dag.

Mvh. Anders.

PS. Overvej også hvad denne teknik kan gøre for dig i det nye år, hvor der traditionelt set bliver sat en masse spændende mål op… ;)

Image Credit: Hertzen

16 replies
  1. Andrea
    Andrea says:

    Tårene pibler også ned af mine kinder! Jeg er langt fra på rette vej, det hele i mit hoved er et kaos, men jeg håber at jeg en dag kan finde denne annonce frem, og kigge på den – forstå og tage ved lære.

    M.v.h 20-årig ADHD’er.

    Svar
  2. Hans
    Hans says:

    ADHD Coach! Ja ja. Vi skal jo alle overleve og have mad på bordet.
    Det er efterhånden ved at være en pinlig affære, dels at se på hvor let det er at få sin helt egen diagnose og mest sørgelig, er det at se på hvordan medicinen bliver sprøjtet ud af medicinal industrien.
    Helt ærligt, så syge er vi bare ikke i det her lille samfund.

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Hans
      Jeg ikke bare overlever og får mad på bordet, – jeg hjælper også en skøn gruppe mennesker, der har det super hårdt. Og jeg ser hver dag de mennesker, der ikke får nok hjælp af samfundet og medicinen, – blive gladere, stærkere og få mere i ro med sig selv på grund af det jeg laver.
      Du er velkommen til din holdning til diagnoser og medicin, – jeg ved at jeg i hvert fald er velkommen til at have min helt egen. Det jeg laver opleves som vigtigt og meningsfyldt for mig. ;)
      Hav en dejlig sommer.
      Mvh. Anders.

      Svar
  3. pia
    pia says:

    Det lyder slet ikke så dumt, faktisk kan jeg ikke mindes at nogen har skældt mig så huden fuld nogensinde som jeg selv gør til daglig og hvor kan jeg være på et lille sted i øjeblikket.

    Jeg tænker bare, hvordan husker jeg og fastholder motivationen til at fortsætte… For det er oftest der selvhjælp praller lidt af på mig, jeg skal holde bolden kørende.

    Nogen forslag?

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Pia
      Det meste af den skæld ud vi giver os selv er jo netop et fejlslagent forsøg på at banke lidt motivation ind i os selv, så du kan med fordel starte dér.
      Du kan forestille dig, at din indre skæld ud prøver at hjælpe dig til at komme i gang med noget eller at gøre noget bedre næste gang du står i en tilsvarende situation. Og så kan du overveje, hvad den indre udskælder skal gøre i stedet for at skælde ud, hvis den skulle være mere effektiv i sit arbejde med at motivere dig. Hvad skulle den sige og gøre for at det faktisk lykkedes for den at få dig til at gøre tingene?
      Det vil typisk handle om en grad af accept, anerkendelse for forsøget, optimisme, – og måske vigtigst – kærlig opbakning.
      Mvh. Anders.

      Svar
  4. Henrik Skov Pedersen
    Henrik Skov Pedersen says:

    Anders det er rigtig sagt ! og det sjove er at jeg kæmper lidt væk fra min hustru, fordi hun er medafhængig og har levet med strækt styrende forældre og efterfølgende en alkoholiker ! Det er sjovt det samme Alanon og AA går ud på, men i virkeligheden er det basalt ! det er der mange der ville kunne lære af ! GODT SAGT

    Svar
  5. Lotte
    Lotte says:

    Jeg tænker stadig over det “at tilgive sig selv..”og kan måske godt nå dertil, med en målrettet indsats, men hvad med omgivelserne? jeg synes stadig, at den manglende forståelse, som Chris beskriver, er det største problem. Jeg er 44 år,og oplever det samme dilemma om og om igen.jeg får en følelse af at irritere folk, har endda fået det bekræftet af ægtefælle og kolleger i ny og næ. Irritationen går på, at jeg ofte stiller mange spørgsmål, vender tingene “på hovedet”, og næsten altid har et anderledes synspunkt end mine omgivelser. Jeg er ikke sådan for at være “på tværs”, men kan godt forstå, at mine omgivelser af og til tænker sådan. Jeg er blevet kaldt rebelsk, uden egentlig at ville være det, men i andres øjne kan mine spørgsmål og synspunkter sikkert virke sådan? jeg forsøger bare at finde en mening med tingene, og har brug for klarhed og en vis struktur for at løse en opgave, og det er utroligt svært for mine omgivelser at forstå dette. Så selvom det lykkes mig at tilgive mig selv, tror jeg ikke det vil ændre på den situation, at mine omgivelser finder mig “irriterende”..Desværre.

    Mange hilsner fra Lotte

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Lotte
      Du kan måske finde ro i at vi hver især har forskellige indlæringsstrategier, og det at skulle finde modsætninger, huller i andres udtalelser og sætte ting på hovedet for at kunne forstå dem er en af dem. Det er ok, og derfor kan det selvfølgelig godt irritere andre mennesker. Så kan du måske arbejde med at tilgive dem for deres snæversyn og manglende tolerance. ;)
      God læring.

      Svar
  6. Sofie
    Sofie says:

    “Hvorfor skal jeg tilgive mig selv? Jeg har jo ikke gjort noget forkert?” tænker jeg hver gang hører udtrykket at man skal tilgive sig selv.

    Jeg har selv haft et ekstremt lille selvværd(og ærlig talt efter 32 år med det troede jeg ikke på nogen måde at det nogensinde kunne blive bedre).

    Jeg har været min egen største kritiker og jeg ved udmærket hvordan det er at slå sig selv i hovedet, fordi jeg ikke gør tingene godt nok!

    Men at tilgive mig selv for de fejl, der er indpodet i bardommen af andre føles forkert.

    Gennem terapi har jeg opdaget at de krav jeg stiller til mig selv, som du også har beskrevet, er indarbejdet i min opvækst. Den kritik jeg hører i mit hovedet er mine forældres stemmer og deres slag der rammer mig.

    Kritik og bebrejdelser og alt for store forventninger har gjort sit til at jeg hadede at se mig selv i spejlet. De er grunden til at jeg piskede mig selv deagligt og aldrig syntes jeg var god nok. I virkeligheden var det eneste jeg manglede min fars anerkendelse…

    Ved at give slip på min indre kritiker og fokusere på mine egne behov og forventinger lærte jeg at elske mig selv. Det lyder banalt , men det er en fantastisk fornemmelse at være glad og stolt af sig selv, at kunne se at man rent faktisk opnår noget i hverdagen og være i stand til at klappe sig selv på skulderen.

    Jeg venter ikke længere på min fars anerkendelse…for jeg ved den aldrig kommer.

    Mit råd er: Giv plads til dig selv! Sig fra og sæt grænser. Vær din egen bedste ven.. Hvis der er nogen der skal tilgives er det dem der har skabt kritikeren i vores hovedet.

    Ps. Psykologer er gode til at hjælpe en med at se ind i sig selv, men terapeuter(eks. psyko/gestalt-terapeuter) er fantastiske til hjælpe en med at bearbejde de problemer man har, så man kan skabe positive ændringer i sit liv.

    Godt Nytår!

    SKL

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Sofie
      Det er en skøn og indsigtsfuld kommentar, og jeg er glad for at du skrev. Du har selvfølgelig fuldstændigt ret, og det kan være lidt svært at forstå, når man endnu ikke har været i sådan et terapeutisk forløb.
      Mange af mine klienter opdager det samme som du beskriver, og formår at forandre nedgørende, dømmende og sårende indre dialoger/stemmer til opmuntrende, kærlige og opbakkende indre dialoger og følelser. Det gør en kæmpe forskel fra dag til dag.
      Tak. For kommentaren.

      Svar
  7. Chris Nunan
    Chris Nunan says:

    Hej Anders Det er super godt! Jeg synes at næste skridt er at tilgive alle “de andre”, dem der ikke har “forstået os” eller “set os” – f.eks ved at praktisere en taknemmeligheds meditation, på den måde lukker du mange af de selvkritiske tanker ud af den indre “KZ lejr” og sætter dig selv fri til at være mere til stede “her og nu” og får flere ting gjort. (der skal træning til)

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Chris.
      Du har helt ret. Både i at det er vejen frem og i at der skal træning til! ;) Taknemmelighed er en så grundlæggende god følelse, at når du dyrker den i dig, så dyrker du alle de andre gode følelser også.

      Svar
  8. Lotte
    Lotte says:

    Hold da op!! Så pibler tårerne ned af kinderne.. Det er nok noget af det sværeste…at tilgive sig selv, umiddelbart tænker jeg: “umuligt”, men absolut et forsøg værd! Tak for rådet, som gik lige i hjertet :D

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.