Sådan laver du huskelister, så opgaverne bliver lettere

Foto af Carissa RogersMange kender det at have en masse ting, der skal gøres, – og så enten slet ikke komme igang med nogle af tingene, – eller bruge helt enormt lang tid på at gøre alle mulige andre ting først.

I denne artikel vil jeg komme med et bud på, hvordan du udformer dine lister, så du lettere kan få lavet nogle af tingene.

Når jeg taler med klienter om, hvordan de laver lister, så vil en liste typisk indeholde punkter som:

  • Oprydning
  • Regninger
  • Økonomi

Hvad er der galt med sådan en liste?
Bare ved at kigge på sådan en liste, kan jeg blive sådan lidt slukøret – og miste energien i at komme igang. Problemet med den måde, listen er lavet på er som følger:

  • Den fortæller ikke hvad der skal ryddes op.
  • Den indikerer ikke hvor lang tid der skal bruges.
  • Den siger intet om, hvornår jeg er færdig.
  • Den røber ikke noget om, hvor jeg skal starte og hvordan jeg kommer igang.

Den er simpelthen for uspecifik, hvilket gør at man let mister overblikket. Og når nu det er mange menneskers væsentligste problem, så gælder det om at minimere skaden!

Den perfekte liste
Måden en liste skal udformes for at gøre det lettest muligt for dig at komme igang er ikke til at sætte på formel. Hvis man kunne det, så ville man jo lære det i skolen. Der er dog nogle folk ude i verden, der har gjort det til en kunstform at styre projekter vha. lister. Det er ret omfattende arbejde, så det vil jeg ikke komme ind på her.
Jeg vil give en let lille form, der kan måske kan hjælpe dig til at rette dine lister til, så det bliver bare en lille smule lettere at gå til opgaverne.

Hvordan gør man så?
Start med at tænke hver opgave så lille som muligt. Skær ind til benet, og skriv hver delopgave for sig.
Vær så specifik med hvad der skal laves, at når du kigger på listen næste gang, så står det helt klart for dig, hvad første skridt er.
Skriv opgaven i bydeform. Istedet for “Oprydning” skriver jeg eksempelvis “Ryd op på skrivebordet” Det hjælper mig til at begrænse opgaven inde i mit hoved. Det hjælper nogen, og andre vil synes det er provokerende, så find din egen form.

Listen fra øverst på siden kommer nu til at se sådan ud:

  • Ryd op i bunken til venstre på skrivebordet
  • Saml regninger fra køkken, skuffe og skrivebord
  • Del regninger op i betalte og ubetalte
  • Betal regninger på netbank
  • Læg betalte regninger i mappen
  • Ring bankrådgiver og aftal møde
  • Få hjælp til at lave budgetkonto og få overblik over faste udgifter

Der skal mere end lister til
Det er selvfølgelig ikke gjort med en god liste, for der kan komme alt muligt andet i vejen. Så gælder det om at finde tilbage til det, der er vigtigt for dig. Det er et helt andet indlæg…

Husk det vigtigste når du sætter streg over en udført opgave
Det vigtigste – uden sammenligning – er at du husker at fejre dig selv ved hvert punkt. Det gælder om at gøre en huskeliste til en mulighed for en perlerække af anledninger til at rose dig selv og tillade dig selv at stå rank. Det gør det lettere at vende tilbage til listen, når du har udført en opgave eller når du er kommet på vildspor.
Gør det til en tradition at stoppe op efter hvert punkt. Gør dig umage med at slette eller strege hvert punkt ud. Træk vejret dybt, og bare nyd en veloverstået opgave – uanset omfanget.

Glæd dig til at fejre dig selv!

God fornøjelse med opgaverne.

Mvh. Anders.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.