Hvad man gør, når man vil genoptage en god vane

Foto af Erix!Det kan være, at du kender dette punkt i livet. Man har haft en god vane, og man har den ikke længere. Man har tegnet, skrevet, løbet, trænet, spist sundt, læst for børnene, smurt lækre madpakker, haft kæresteaften med partneren – og på et eller andet tidspunkt sneg der sig en pause ind i rytmen. Pausen blev længere, og inden man fik set sig om, var pausen blevet til et regulært stop.

Man har egentligt hele tiden gerne ville have vanen igen, men det er bare ikke rigtigt blevet til noget.

Det er nu lige godt en måned siden, at jeg skrev mit sidste indlæg på Alt Om ADHD. Det var indtil den dag en rigtig god vane for mig at skrive indlæggene. Og så havde jeg ikke lige tid i et par dage. Inden ugen var omme, var jeg kommet ud af vanen med at skrive, – og begyndte at udskyde det til et bedre tidspunkt, hvor jeg kunne gøre come-back.

Der var mange gode grunde til at lægge min fokus et andet sted. Jeg har haft travlt, været på ferie, og været i kontakt med rigtigt mange spændende lærere og pædagoger på landets skoler, – og så har jeg coachet på livet løs.

Og jeg har hver eneste uge siden sidste indlæg kunnet finde en time eller to til at skrive mit næste indlæg. Det blev bare ikke rigtigt til noget.

Kender du det?

Hele tiden har jeg haft lyst til at skrive igen. Gået med tanker om indlæg. Og der har bare hele tiden været en masse andre ting at tage mig af.

Nu vil jeg igang igen, og jeg tænkte, at jeg vil dele min strategi for at komme igang igen. Måske kan den inspirere dig til at genoptage en af dine gode vaner igen.

Kan du genoptage vanen?
Find ud af, som der ligger noget til hinder for at du starter igen. Stoppede du med at løbe, fordi dine løbesko gik i stykker, – for så skal du jo ud og have et par nye.
Jeg har selv måttet prioritere i mine opgaver for at få tid til at skrive igen.

Hvad er målet?
Forestil dig helt tydeligt, hvad det egentligt er, du ønsker. Lev dig helt ind i det du ønsker. Find ud af, hvad der skal til for at oplevelsen bliver god for dig.
Jeg har gået og forestillet mig, at sidde her ved computeren, midt i den skriveproces og kommunikation med dig, som jeg så godt kan lide.

Hvad opnår du?
Tænk lidt over, hvad godt der vil komme ud af at genoptage din gamle vane igen.
For mig handler det igen om kommunikationen. Det handler om at give noget ud til læserne, og så handler det selvfølgelig også om at dyrke en side af mig, der godt kan lide at sidde her og skrive.

Hvad opnår folk omkring dig?
Bliver du gladere, sundere, – giver du noget til nogle andre i processen? Tjek efter med dig selv, om det at genoptage vanen får en positiv effekt på andres liv.
Det håber jeg, at disse indlæg gør, så den var nem for mig.

Hvad undgår du?
Tænk lidt over, hvad du slipper for. Hvad du kan undgå ved at gå igang igen. Det kan være at du slipper for dårlig kondi, når du begynder at løbe igen. Det kan være, at du slipper for at se så meget fjernsyn, når du læser med børnene igen.
Jeg slipper for følelsen af, at dette vigtige projekt – Alt Om ADHD – sygner hen, når der nu er så stort behov for det.

Giv et løfte
Nogle gange skal det siges højt, at der er noget, der skal være anderledes. Fortæl det til et andet menneske, at du har tænkt dig at genoptage din vane. Sæt tidspunkt på, hvornår du går igang.
Afsæt tiden, lav aftalen, lov nogen at du vil gøre det, sæt det i kalenderen, – og sikr dig at der er mindst et andet menneske, der ved at du går igang der.
Både min kone og min kollega ved, at jeg idag er gået igang igen. Det har de vidst i et par dage.

Sæt en reminder
For nogle af os kan det være en hjælp. Jeg kan planlægge at gøre en bestemt ting, og så gå en hel aften uden at komme i tanke om det, og så ærgre mig bagefter over at jeg havde glemt det.
Jeg sætter en reminder i min Google Kalender, der alligevel er åben dagen igennem på computeren.

Lad være med at gøre come-back
Hvis du har været ude at rytmen længe, så kan det være at du skal starte stille og roligt op. Du har ikke længere den form, du havde da du stoppede med at løbe. Du er ikke længere så elegant i din streg, som da du stoppede med at tegne. Det er OK. Det er helt naturligt. Når en tennisspiller eller bokser gør come-back så er det efter hundredevis af timer i træning for at genvinde tidligere tiders styrke. Acceptér dette, og glæd dig til at blive lige så hurtig, let, elegant, lækker, velskrivende, og hvad der ellers ligger derude og venter.

Kom i gang
Stop med overspringshandlingerne. Gør det. Nu.

/Anders.

2 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *