Musikskole for ADHD’ere, endelig!

Der er så mange gode tiltag rundt omkring i landet, og da jeg hørte om Sisse Tomczyks projekt med en musikskole for børn med diagnosen ADHD, så spurgte jeg om Sisse havde lyst til at beskrive projektet i en lille artikel for jer – i en form, hvor det giver et indblik i hvad det er musik og musikundervisning kan gøre for børn med diagnosen ADHD.

Her kommer Sisse.

Musikskole for ADHD’ere, endelig!
Den reaktion har jeg fået mange gange i løbet af det sidste halve år, når jeg har fortalt om min store plan om at åbne en ny musikskole i København, hvor der er plads og tid til børn med særlige behov, diagnose eller ej. Nu nærmer det sig, at Zag du Gaf – Musikskolen med rummelighed – bliver en realitet.

Hvad skal vi med musik?
Musik har en evne til at trænge direkte ind i sjælen og ind i følelsesapparatet. Det gælder både, når man lytter til musik, skaber musik eller spiller et instrument. Det bevæger sig via de eventuelt opbyggede ydre facader og igennem det skjold, de fleste af os kender så udmærket, og som kan være trygt at gemme sig bag, hvis man føler sig presset eller usikker. Tænk på din yndlingssang, giv det lige en chance. Begynder foden at slå takt, eller smilet at brede sig på læberne? Det gør det hos mig, når jeg hører min favoritmusik. Det giver kuldegysninger, hvis man har oplevet at stå midt i et symfoniorkester, når det for alvor skruer op for volumen, eller når Coldplay sætter første tone an i Parken foran titusindvis af mennesker, og musikken får dit hjerte til at slå lidt hårdere end normalt. Man bliver høj af musik, men på en ret uskyldig måde.
Forskning og adskillige forsøg viser, at der sker nogle mentale udviklinger hos mennesker som beskæftiger sig med musik. Ved at lære at spille et instrument og spille sammen med andre udvikler man sine sanser og sine sociale kompetencer, nærmest uden at opdage det. Og uden det behøver at foregå hos en psykolog med kryptiske spørgsmål eller en anden type terapeut, hvor det førnævnte skjold godt kan være svært at trænge igennem. Man bliver ganske simpelt bedre til at lytte, får mere empati og udvikler samarbejds- og koncentrationsevnen, når man lader musikken komme indenfor. Sanserne skærpes og de sociale kompetencer styrkes.

I England har en forsker ved navn Tal-Chen Rabinowitch ved Cambridge University lavet et forsøg over 12 måneder, hvor en gruppe børn blev inddelt i 3 grupper: teatergruppen, ordleg og fri leg-gruppen og så en musikgruppe. Forsøget med at lade børnene være aktive indenfor en af disse 3 grupper én gang om ugen i et år under kyndig vejledning viste, at de, som var i musikgruppen, udviklede langt større empati og samarbejdsevne, end de tidligere havde udvist. De to andre grupper viste også en forskel hos børnene, men slet ikke i samme markante omfang. Børnenes evne til at udvise empati og samarbejde blev testet ved forsøgets start og afslutning.

Det kræver altså ikke, at man øver 4 timer dagligt for at opnå ovennævnte fordele ved musik. Det kræver ofte lidt vejledning i form af undervisning i at håndtere et musikinstrument og at lære, hvordan man spiller sammen med andre. Det kan være svært at finde musiklærere i de kommunale musikskoler, som i deres 22,5 min. pr. elev har tid og mulighed for at gøre noget særligt for de børn, som har brug for en ekstra indsats. Jeg har selv undervist i de rammer, men kan tydeligt se, hvor vigtigt det er at kunne tilbyde andre former for at give plads til alle. Det er et godt og solidt system og det fungerer. Der skal bare også være andre muligheder.

Musikalske fordele som ADHD’er.
Mennesker med ADHD kan ofte sætte musik ind i mønstre og rammer, som andre mennesker ikke umiddelbart kan uden at bruge lang tid på at lære det. Det gør bl.a. at vejen til at kunne have glæde af at spille et instrument, lære noder (for nogens vedkommende) og mærke, at man har styr på det, ikke er særlig lang i forhold til de krige, man kender fra at skulle lære noget i skolen, f.eks. at lære at læse en hel bog, skrive en sammenhængende tekst eller andre af de discipliner og udfordringer folkeskolen byder på for ADHD’ere. Musik kan for nogle blive den ventil, der skal til for at koble af fra hverdagen, når den står i vejen. Om det så er at kunne hamre løs i et trommesæt med sin yndlingssang ørerne eller at sætte sig ved et klaver og lade tangenterne føre ordet, det er helt individuelt.

Zag du Gaf
Til efteråret åbner jeg som sagt en musikskole i København, hvor der er plads, tid og rum til børn og unge med diagnoser, uanset om man har ADHD, ADD, Autisme, Asperger eller en kombination af flere.
Der bliver individuelt tilrettelagt undervisning, så alle kan få det optimale ud af det, både hvad angår indhold i undervisningen, hvor ofte og hvor lang tid ad gangen.
Hos Zag du Gaf bliver der som udgangspunkt undervisning i slagtøj, klaver og forskellige typer holdundervisning. Min baggrund er fra den klassiske musik. Jeg er uddannet fra musikkonservatoriet i slagtøj og har de sidste 12 år også undervist i musikskoler, aftenskoler og på kurser i slagtøj, klaver, STOMP, børnekor mv. De sidste 10 år har jeg jævnligt undervist børn og voksne med særlige behov både individuelt og på hold.
I foråret 2013 tager jeg ADHD Professionel uddannelsen hos Anders Rønnau for at lægge et ekstra lag i min professionelle værktøjskasse. Selvom jeg har en del erfaring med at undervise både ADHD’ere, adfærdsvanskelige unge og et hav af helt almindelige børn og voksne, er det vigtigt for mig at sikre, at mine kompetencer rækker hele vejen.

Pilotprojekt
Jeg laver et test-/pilotforløb hen over foråret 2013, hvor man kan tilmelde sig og prøve et par af Zag du Gafs kommende tilbud i 3 mdr. til en favorabel pris. Derved håber jeg at få en masse feedback fra deltagerne og få rettet forventninger og ambitioner til, inden musikskolen åbner til september.
Er du blevet nysgerrig og vil vide mere om Zag du Gaf, kan du klikke ind på www.zagdugaf.dk og læse mere.

Anders igen:
Hvis jeg havde et barn med diagnosen ADHD i skolealderen, så blev hun sendt i hænderne på Sisse med det samme. ;)
Mvh. Anders.

Læs mere om ADHD

2 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.