Nye vaner i det nye år – sig det højt!

Foto af mysza831Så er vi næsten halvvejs inde i den første måned i det nye år. For 12 dage siden var der mange af os, der lovede os selv en forandring i det nye år.

Måske er det allerede gået galt for dig med dine nytårsforsætter?

Måske vakler du i troen på at det virkeligt kan lade sig gøre?

Frygt ikke.

I dette og en række indlæg vil jeg skrive mere om vaner, om hvordan du får styr på dine, hvad du kan gøre for at få og fastholde nye og gode vaner.

Lad os starte med at se på de udfordringer der er med at udforme nytårsforsætter sidst på året.

  • Hvis du var fuld, så kan det meget vel være at du har bundet dig til mål, som du reelt ikke har lyst til, hvis du tænker lidt nærmere over tingene.
  • For mange forsætter bliver forvirrende og så er det let at glemme en eller flere, hvilket ofte betyder enden på det spæde forsøg på at starte en ny vane.
  • Du er startet ud for hårdt, og nu er det allerede begyndt at være irriterende med den nye vane, du savner smøgerne, har stadig ondt efter den første hårde løbetur, – og hvad det ellers kan være.
  • Du har måske valgt at forsøge dig med en virkelig hård vane, hvor det slet ikke er spor sjovt, mens du gør det.
  • Den nye vane passer dårligt ind i din dagligdag, så du er begyndt at springe over, – og vanen er på vej ud igen.
  • Dine mål er formuleret for upræcist, og du har ikke lavet en konkret plan og en strategi for hvordan du kommer godt igang.

Disse ting og meget mere kigger vi nærmere på i den næste tid.

Dette indlæg vil jeg bruge som inspiration til at se nærmere på det første gode råd i forhold til vaner.

Offentliggør din nye vane
Kender du det, at når du har sagt noget højt, så er det lige som om det først er dér, at det bliver virkeligt?
Vi har typisk så meget indre dialog kørende hele tiden, så vore tanker drukner i hinanden og forsvinder, hvis ikke vi siger dem højt.

Derudover er det for mange af os en motivator, at andre mennesker har hørt vores mål. Når de andre ved, at vi forfølger et konkret mål, så kunne det jo tænkes, at de spørger til det næste gang vi ser dem.

Som eksempel kan jeg nævne at jeg i Nyhedsbrevet Alt Om ADHD allerede i slutningen af december offentliggjorde at jeg ville begynde at skrive om nye vaner og målsætning i januar. Det har været en god motivator til at komme i gang. Jeg har jo lovet mine mest loyale læsere det!

Sig det højt nu!
Hvad er dit mål, dine ambitioner, og hvordan du har tænkt dig at gøre det.

Hvis du ikke har nogen lige omkring dig, som du har lyst til at fortælle om dit mål, så skrive det nedenfor i kommentarerne, eller skriv det ind som en kommentar på Facebook.

Mere om mål snarest.

Mvh. Anders.

PS: Hvis du vil modtage Nyhedsbrevet Alt Om ADHD, så klik hér og følg vejledningen.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.