Sådan får du brugt al den overskydende energi på en god måde

Hvis du selv har – eller hvis du har et barn der har – en masse overskydende energi, som kan være svært at slippe af med på en konstruktiv måde, så er her et bud på hvordan energien kan blive brugt på en fed måde.

Både børn, unge og voksne med diagnosen ADHD kan have energi, der bruges på en måde, der ikke er så hensigtsmæssig.

Det kan være fødder eller hænder, der er i bevægelse konstant.

Eller det kan være hele kroppen, der opleves som om, den har behov for at flytte på sig – bevæge sig videre eller væk fra hvor den er.

Når hele det indre reagerer på den måde, så er det fordi der foregår en masse ting – rent ubevidst følelsesmæssigt. Det kommer vi til om lidt.

Når behovet for bevægelse opstår, kan det være hensigtsmæssigt at få den overskydende energi brændt af.

Det kan være ved at løbe en tur i skolegården, som mange skoler og lærere heldigvis har taget til sig.

Det kan være ved at have en boksebold hængende i hjemmet, hvor alle medlemmer af familien må udfolde sig. Det giver også tit lidt bedre stemning, når alle har haft mulighed for at rase ud oven i købet.

Det kan også være ved at være aktik på trampolin, cykel, skate board, med en løbetur, en svømmetur – eller hvad der nu trækker for dig eller dit barn.

Det væsentlige er at komme i gang og gøre noget ved det.

Nogle gange kan det være en fordel at få brændt energien af på forhånd, så den allerede har udtømt sig inden det er tid at sidde ned og koncentrere sig.

Det kan gøres på mange måder.

Jeg har mødt flere familier, hvor barnet alene eller sammen med en voksen har lavet et eller andet fysisk lige inden lektielæsning. Det kan være at hoppe på trampolin, tumle/slåsse, løbe en tur i haven, spille lidt bold. Hvad som helst, der anerkender barnets behov for at bevæge sig.

Organiser jer, så det bliver en del af dagligdagens rutiner at komme af med krudtet.

Uanset om det er organiseret træning, gymnastik, svømning – eller hvad det nu kan være, eller om det er leg i haven/gården, løbeture i skoven/parken eller anden selv-organiseret udfoldelse, – så giver det god energi tilbage.

Brænd energi af, som om batteriet skulle helt i bund.

Det interessante er jo netop, at batteriet bliver ladet hurtigere op – og på en bedre måde, når energien er brugt konstruktivt.

Og fysisk aktivitet viser sig i alle statistikker over velvære, lykke og livsglæder – som en af de vigtigste elementer.

Tidligere har jeg skrevet om den amerikanske svømmer Michael Phelps, der er et godt eksempel på, hvordan et barn med problemer kan hjælpes til fokus og overskud.

Giv derfor dig selv og dit barn den glæde i livet at lave noget fysisk som en del af dagligdagen.

Det har positive effekter på alle dele af barnets resterende liv.

Bevægelse kommer indefra

I mit arbejde ser jeg en del mennesker med “for meget” energi. Så meget at det bliver et problem.

Når vi går lidt på opdagelse med hvad der foregår inde i personen, så viser det sig meget ofte, at energien i kroppen stammer fra et ubehag ved at være i situationen.

Det kan være et gammelt ubehag, – og mange kobler det til årene omkring skolestart, hvor de blev “låst fast” til en stol.

Og i den proces mistede deres barnlige frihed.

Det er den energi, der vil ud.

Det er en vild og legende energi i total overflod, – og den bliver forsøgt holdt inde for at leve op til kravene fra omverdenen.

Det går bare ikke så godt, for den vil gerne UD OG LEGE.

Den vil ikke sidde stille og lave opgaver.

Der er mange, der bliver overraskede over at finde den slags i sit ubevidste sind.

At der er en del af deres personlighed, der kæmper hårdt for at de kan komme ud og lege (eller bare væk fra situationen) – og når den så ikke må det for personen selv, – så bliver det til indestængt energi, der moser sig ud i arme og ben uden at have fået lov.

Resultatet:

“Jeg prøvede at sidde stille, men jeg kunne altså ikke lade være med at fiddle – og til sidst måtte jeg bare gå for at kunne holde det ud.”

Kom i gang derhjemme

Det er altid en god ide, at møde barnet i sit behov for bevægelse, så jeg kan varmt anbefale at kigge jeres rutiner omkring fysisk aktivitet igennem derhjemme.

Find ud af sammen med barnet, hvad der skal gøres før, under og efter lektier og skole og familiemiddag og hvad der ellers kan give udfordringer.

Læg en plan.

Og følg den.

Læg den ind i jeres kalender, hvis det kan hjælpe jer noget. (og vis barnet det!)

Det skulle gerne give resultater.

Og hvis I har brug for at adressere noget af det, der foregår inden i barnet, så kig på Forældrekursus ADHD Online, hvor I får værktøjer og strategier til at hjælpe barnet med at ændre på tingene indefra.

God fornøjelse.

Mvh. Anders Rønnau

Billede: Kompan

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *