Sådan finder du frem til roden af den manglende impulskontrol

Marie Schnell skrev i en kommentar til indlægget Hemmeligheden bag selvkontrol – og hvordan du og dit barn får mere af den, følgende:

Jeg tænker blot, at der er en væsensforskellighed fra noget man når at blive BEVIDST om, at man vil gøre/have, og så det, som bare sker uden man når at tænke mere over, før det er for sent. Det sidste er for mig at se den virkeligt vanskelige. Og i virkeligheden nok den egentlige impulshandling. Hvad gør man ved den? Navnlig hvis man ikke magter at sætte tanker i rækkefølge, så en strategi kan formes, når det trækker op til situationer, der udløser impulshandlingerne. Eksempelvis: Bang! Shit, jeg slog min bedste ven… Eller: Jeg trænger til at blive kølet af, PLASK, hov, jeg kan ikke svømme…

Foto af woodleywonderworksDet er helt rigtigt, at det er de ting, der gøres med udgangspunkt i ubevidste tanker og følelser, der er de sværeste at ændre på.

Og de dækker vel langt hovedparten af de ting vi gør, som vi oplever som uhensigtsmæssige.

Tænk bare på dig selv i vredesudbrud, eller når du står i supermarkedets slikafdeling.

I det daglige arbejde oplever jeg, at langt de fleste – både børn, unge og voksne med diagnosen ADHD – kan forklare mig, hvad der kom lige før de gjorde et eller andet.

Og det er grundstenen i at opnå forandring.

At finde ud af, hvad der skete af tanker og følelser lige inden.

Som udgangspunkt ligger forståelsen, at handlinger udelukkende foretages som konsekvens af en tanke eller en følelse.

Derfor går jeg på opdagelse med mine klienter for at finde ud af, hvad det er for en tanke eller følelse, der har skulle være til stede for at de kunne handle som de gjorde.

Man kan betragte det som, at jeg tager rollen som fremtidig vikar, og jeg spørger ofte: “Hvis jeg skulle være vikar for dig en dag, hvor jeg fik behov for at gøre sådan som du gjorde, hvad ville jeg så skulle tænke eller føle, for at kunne finde på at være så impulsiv.”

Det kan rigtigt mange mennesker svare på, og børn oplever jeg ofte som reflekterede på deres helt egen måde.

De kan nemlig finde på at sige ting som: “Så skal tigeren fare op i dig og gøre sådan at du ikke kan lade være.”

Når børn svarer på den måde, tager jeg det altid for gode varer.

Jeg antager, at det faktisk er det, de oplever.

Det betyder at jeg må på opdagelse sammen med barnet for at finde ud af hvad der får tigeren til at fare op, hvad der sker lige inden tigeren farer op, hvor den er henne når den slapper af, hvordan det føles, når den farer op, og hvad der skal til for at den gør noget andet i fremtidige situationer.

Måske fortæller barnet mig, at det skal være en puddel i stedet, eller at tigeren skal have halsbånd på. Og så finder vi ud af at skabe den forståelse inden i barnet.

Det kan lyde specielt, og det virker.

Teknikken med at købe barnets indre kort over virkeligheden har jeg fra NLP’en og den er en helt grundlæggende del af også den narrative terapi og coaching.

For unge og voksne virker det på samme måde – der er det bare mere konkret på indre dialoger og konkrete følelser.

De håndteres på samme måde med de voksnes sprog.

De fleste forældre, lærere og pædagoger har en rimeligt god fornemmelse af børnene, – og ofte kan de se på barnet, at nu varer det ikke længe før barnet reagerer udadvendt eller begynder at larme og må forlade klassen.

Det er i denne periode, at man kan nå at tage fat i barnet og høre, hvad der er på spil.

Gør det kærligt og undersøgende.

Gå på opdagelse sammen med barnet. Anerkend det, der er derinde.

Og brug lejligheden til at lade barnet opdage at der overhovedet kom noget før handlingen.

Og så er der de tilsyneladende helt umotiverede handlinger, der med fordel kan evalueres efterfølgende efter ovenstående model med vikaren.

Prøv det af, og se hvad barnet kan fortælle.

Og husk – at du skal have givet slip på hændelsen og være faldet rimeligt til ro, så du kan være til stede med barnet i denne spørgende situation. Det giver dig nærvær til at høre, hvad barnet kan fortælle.

Jeg håber, at det svarer giver endnu et perspektiv på at arbejde med impulskontrol.

Hvis du sidder med kommentarer eller spørgsmål, så er du velkommen til at skrive dem nedenfor i kommentarerne,.

Mvh. Anders Rønnau

ADHD Coach

2 replies
  1. Birgitte
    Birgitte says:

    Hvad gør man med den modsatte impulskontrol.der hvor man overhovedet ikke kan foretage sig noget, på egen hånd og derfor er låst fast til sengen.. Har prøvet selvhjælps bøger og cd’er og jeg syntes jeg på trods af mit handikap, er positiv i mine tanker..og tænker aldrig at jeg ikke vil eller gider men tværtimod, så prøver jeg, at overtale med selv og lokke med alverdens gulerødder, som feks..du får det rigtigt godt hvis du står, du kan gøre en forskel, både for dig selv eller dem jeg holder af.eller love mig selv nyt tøj eller en sjov oplevelse, hvis jeg “bare lige” ku..osv ved snart ikke hvad ellers kan gøre, har brug for hjælp, ville være rart om nogen har en ide?? Skal lige nævne at jeg både har prøvet ritalin Uno, medikinet o.lige nu får jeg stratea (som har taget mit tanke mylder. Hilsen birgitte.

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Birgitte
      Godt gået at forsøge dig med forskellige bøger og cd’er. Hvad sker der i dig, når du prøver at overtale dig selv til at foretage dig noget?
      Eksempelvis kan det være at – selv om du kæmper for at gøre noget – så der er en del af din personlighed, der er bange for at gøre noget – eller måske alligevel ikke tror at det vil lykkes for dig. Eller noget i den stil. Den slags kan virkeligt begrænse ens aktivitetsniveau.
      Er det noget i den stil – og hvad er det specifikt for dig?
      Mvh. Anders

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.