Sådan rydder du op i dit hjem på 10 minutter

Har du problemer med at få gjort dit hjem rent? Flyder det med ting og sager i alle rum?

Eller er der bare ikke visuel ro på i dit hjem?

Så er her et bud på hvordan du får ryddet op og får dit hjem til at være ryddet op – på blot 10 minutter!

Nej, jeg ved godt, at det ikke giver så meget mening, hvis ikke min anbefaling ligefrem er at brandbombe dit hjem – og det er det naturligvis ikke! ;)

Så lad os se lidt på rodet, og finde ud af, hvordan du kan bruge blot 10 minutter på at få styr på det.

Først tager vi lige et lidt andet perspektiv.

En rugbrødsmad om dagen gør dig overvægtig!
Mange danskere er overvægtige, og der kommer flere og flere til. Hvis du er overvægtig eller kender nogen, der er det, så ved du, at det tager lang tid at blive rigtig overvægtig. Vi kan alle sammen tage et par kilo på hen over julen eller hen over ferien, hvor der kommer lidt ekstra grillmad og vin igennem systemet. Og det er stadig en langsom proces. De fleste mennesker, der vejer 20-30 kilo for meget, har brugt 5-25 år på at få tilføjet den ekstra vægt. Det svarer til at de har spist en rugbrødsmad for meget om dagen i forhold til hvor meget de forbrænder. Mere skal der ikke til!

Den daglige indsats
Den ganske lille ekstra mængde energi sætter sig i systemet som fedt, og over tid hober det sig op. Det er den daglige overspisen, der giver udslaget.
Derfor er den mest effektive kur også blot at holde igen med ganske lidt af sin mad. Så vil man over en længere periode kunne se resultatet på vægten.
Og det er selvfølgelig dét jeg taler om, når du kan rydde dit hjem op på 10 minutter!
10 minutter dagligt, selvfølgelig.
Det ekstra, der har hobet sig op i løbet af dagen, kan man som regel klare på bare 10 minutter, hvis man allerede er i bund med oprydningen. Så er det let at komme til, det er let at overskue, og det er let at forestille sig hvordan hjemmet ser ud, når man er færdig.

Hvor starter jeg i kaoset?
Det er ikke ualmindeligt at der roder rigtigt meget hjemme hos et menneske med diagnosen ADHD. Og i øvrigt hos mange andre mennesker også.
Og så skal man jo starte et sted.
Analogien med overvægt fra før kan hjælpe os igen. Hvis du vejer 30 kilo for meget, så vil det være direkte farligt for dig at tabe alle disse kilo på en enkelt aften eller weekend. Den sundeste måde at tabe de overflødige kilo er ved at lave en kontinuerlig indsats.
Hver gang du har tidligere forsøgt at få ryddet op og få det hele overstået, så der bliver fint og rent og pænt, – så har du jo også fortjent ikke at rydde op i nogle dage, – og så går der kun et par dage før det roder igen. Med mindre du gør noget andet!

Hvad gør jeg så?
Du kan vælge at gøre en større indsats for at komme i bund. Det virker, for det giver et godt udgangspunkt for den videre indsats.
Og hvis du vil gøre det lidt lettere for dig selv, og måske endda lidt sjovere, så gør dette istedet:

  • Sæt en timer/køkkenur til 10 minutter
  • Begynd at rydde op
  • Vær en hvirvelvind, der fejer gennem lokalerne
  • Stop når uret ringer, – uanset hvor langt du er kommet
  • Gentag trinene en gang om dagen (to hvis du har overskud til det.)

Hvilken rækkefølge skal jeg gøre tingene i?
Hér er der flere forskellige teorier, og du må eksperimentere dig frem til, hvilken en der virker mest motiverende for dig. Enten kan du tage det der generer dig mest først, du kan tage det letteste først, du kan tage det hurtigste først, eller du kan tage det sværeste og mest tidskrævende først.
Og i mine øjne bør det afhænge af, hvor rodet der er.

  • Meget rod – start med at skabe orden i rodet, smid ud og skab visuel ro. Gør hvad der skal til for at gøre dit hjem til en god base for dig.
  • Lidt rod – start med det der generere dig mest

Sådan gør jeg
Jeg har også tidligere haft tendens til at lade ting ligge og flyde, have stakke med papirer, bøger, aviser, tæpper, og hvad der ellers har kunnet stable sig op. Det er lykkedes mig at komme det til livs ved at bruge princippet fra dette indlæg.
Hver aften inden jeg går i seng, så stiller jeg mig først i stuen og kigger rundt, og lader blikket falde på de ting, der ikke ligger hvor de hører til.
Derefter følger jeg denne procedure for hvert rum indtil der er ro på:

  • Start med det, der helt sikkert skal smides ud – reklamer, aviser, kuverter, appelsinskræller, etc.
  • Tag al opvask og beskidte ting væk fra stue og gulv og flyt det ud i køkkenet. Efterlad det dér for nu. Gør stuen færdig først.
  • Flyt ting på plads. Fjernsyn, bøger, tæpper, puder, legetøj, indholdet fra kuverterne. Få det på plads hurtigt og præcist. Skynd dig hele tiden tilbage til stuen for at sikre at du holder fokus.
  • Ordn tingene, så der bliver ro på. Sæt bordet lige, ret puderne til, fold tæpperne, osv. Det giver en ro, og så giver det en tilfredsstillelse at kunne se det færdige resultat!
  • Stop op og nyd det et kort øjeblik, klap dig selv på skulderen og kom videre.

Det giver ro!
Det giver en fantastisk ro at have ryddet op. Du kender det måske fra de tider, hvor det er lykkedes dig at komme i bund – alene eller med hjælp fra andre. Den ro kan du komme til at opleve hver dag, hvis du bruger 10 minutter, og gør et lille projekt ud af det. Sæt evt. en alarm i din (Google) kalender, så du bliver mindet om det. Så ender det måske med at blive en hel vane…

God fornøjelse.

Mvh. Anders.

Image Credits: Evil Erin

Læs mere om ADHD Power Mind

23 replies
  1. Melita Kate Bentin Nyholm
    Melita Kate Bentin Nyholm says:

    Jeg skrev en kommentar til Anders Rønnow men kom til at sætte den efter “stjernes” indlæg 4 marts 2010, så dér kan du finde den, Anders Rønnow.

    Venlig hilsen
    Melita

    Svar
  2. Ida
    Ida says:

    Hej Anders
    Jeg skriver til dig da jeg søger råd og vejlidning i forhold til at få en sammenhængende hverdag med en med ADHD, hvor det ikke betyder at jeg har størstedelen af ansvaret. Min kæreste er 20 år og jeg er selv 19 år, vi har boet sammen i 1,5 år og jeg er ved at være godt slidt ned. Efter min mening (og begrænsede viden på området ADHD) er han ret velfungerende. Han klarer sig rigtig godt på jobbet som elev på vej til at blive salgskonsulent, med vennerne som han har mange af og på stort set alle områder, dog ikke herhjemme. Han siger at han har svært ved at overskue de praktiske ting i hjemmet grundet hans diagnose og derudover er han et rigtig rodehoved. Jeg har svært ved at tackle det her problem og har forsøgt siden vi flyttede sammen. Og han har da også rykket sig fra at hans forældre kom og tog hans vasketøj, ryddede op for ham og gjorde rent… Til at han selv ordner sit vasketøj, men derfor ofte ikke rigtig har noget rent tøj. Han rydder mere op i den forstand at der ikke er helt så mange bunker af hans ting rundt omkring i hjemmet og så rydder han ofte af efter jeg har lavet aftensmad. Men jeg synes alligevel det er en begrænset liste over ting han skal bidrage med til vores fælles hjem og en ellers lang liste med gøremål. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke holde til at overbebyrde mig selv på den her måde og jeg kan heller ikke bare lade stå til for det er jo desværre ikke kun ham det går ud over. Vi skændes om det dagligt og jeg synes det ville være så ærgerligt, hvis det var det der skulle ende vores forhold.

    Hvad skal jeg gøre når manden jeg elsker ikke kan tage sin del af ansvaret i hjemmet?

    Venlig Hilsen Ida

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Ida
      Det lyder som en vanskelig situation. Det er ikke meningen, at du skal være slidt ned efter halvandet år, så I skal selvfølgelig finde en løsning på det her.
      Det er vigtigt for dig, at du finder ud af, hvad der skal på plads for at du kan fungere i forholdet. Så kan du desværre ikke regne med at han bare kan overtage på de opgaver, som han ikke har kunnet klare tidligere.
      I bliver nødt til at have nogle konstruktive snakke om, hvordan I gerne vil have at forholdet skal fungere. Med konstruktive mener jeg, at de helst ikke skal være for højlydte, – og at I bliver enige om at målet er at finde ud af, hvad der skal til for at I kan blive sammen.
      I kommer til at skulle igennem en proces, hvor han tager flere og flere ting på sig, – og hvor det ikke nødvendigvis lykkes særligt godt for ham hele tiden. Hvis han overhovedet køber ind på den præmis, at han skal bidrage ligeligt i hjemmet.
      Uanset hvad, kommer du til løbende at finde ud af, hvor din grænse går, om han rykker sig nok, om kampen bliver for hård for dig, etc.
      Der er ingen nemme svar, når man elsker hinanden.
      Jeg håber, at I finder ud af det, eller du finder ud af at komme videre.
      Kh. Anders.

      Svar
  3. Conny
    Conny says:

    Tak Anders, jeg oplever dit indlæg, som en anerkendelse af mine systemer. Jeg bruger minut uret rigtig meget. 10 minutter kan jeg bevare fokus og blive i et rum. Derefter en Lille pause, belønning eller hygge med hunden. Så er jeg klar til næste rum :-)
    Andre ryster på hovedet af mig, med “kan du da ikke bare …”
    Nej jeg kan ikke bare vælge at ordne mit hjem, eller ordne det vigtigste først. Jeg glemmer hvad jeg skal, når jeg ikke kan se det. Jeg kan ikke bevare fokus og kommer let til at være i gang mange steder og blev derfor sjældent færdig eller tilfreds. Tværtimod kunne det til tider næsten virke mere rodet, når min mand kom hjem. Eks uden minutur- Jeg startede fint nok med, at ville ordne badeværelset, fik fundet remedier frem, går i køkkenet med glas og krus, nåh dem stiller jeg lige i opvaskeren, åh nej den skal først tømmes, går i gang – kommer til et glas som har slået en revne, den stiller jeg lige ud til glas affald, hov der står et sildeglas ved døren, som lige skulle med når jeg gik den vej – puh den var fedtet, ind og vaske hænder. Åh her står rengøringsmidler, nåh ja, jeg ville jo starte med at ordne badeværelset. Går igang pudser spejl, vasker spejl hylde og vask, en brugt vatrunddel – i skraldespanden med den, nå den skal da tømmes, ud med den, ved siden af containeren står min flotte potte med pelargonier, jeg napper lige de visne blomster af, om i komposten med dem – hov der ligger have handskerne fra forleden, de skal med ind til vask, jeg skal vist have sat en vask over, hælder vasketøjet ud på gulvet, sortere – nej først skal lige tisse – Nah ja, jeg var jo ved at ordne badeværelset. Så min mand kom hjem til et bryggers med vasketøj på gulvet, passerer badeværelset, som tydeligt er i gang for rengøringsmidler og klude er fremme, halv tomt opvasker fanger hans blik, før han ser jer sidder i en stol og holder pause – skuffet – Ja
    “Ude af øje – ude af sind” – Hurra for æggeuret, det har hjulpet mig meget :-)

    Svar
  4. Mathias
    Mathias says:

    Wow! tusind tak for dit fantastiske indlæg,du gør virkelig alle andre og ligeledes mig en rigtig stor tjeneste, og jeg er ganske vidst personligt udredt, men jeg har dog noget svært ved det med struktur og det at holde orden, men jeg tænker virkelig at du har reddet mig og garanteret også mange andre i det her. Kærligt hilsen Mathias.

    Svar
  5. Christina
    Christina says:

    Det er faktisk et virkelig godt råd – selvom jeg ikke har ADHD så har jeg virkelig svært ved at få ryddet op og det stresser mig så jeg vil prøve at benytte mig at rådet :) 10 minutter er jo ingen ting – det kan man godt klare :)

    Svar
  6. Jette J
    Jette J says:

    Hej

    Et menneskes næstbedste ven er sorte(nu skal de vist være klare) sække!

    Kan tilslutte mig din holdning med at give ting væk. Vi satte mørkekammerudstyr med apparater, væsker, papirer osv. til afhentning fordi NU var udløbsdatoen overskredet her hos os. Ham, som fik det, strålede af lykke, men jeg tror også han var en samlernatur :-) Det er et godt minde.

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Jette
      Det er helt sikkert et godt minde. Jeg bruger Freecycle.org og giver en masse ting væk dér. Det er en fornøjelse at opleve, hvordan mine gamle ting bliver modtaget med kyshånd, – med udsigt til et nyt liv hos en anden.
      Mvh. Anders

      Svar
  7. stjerne
    stjerne says:

    Tak til Anders og Deedee for deres svar.

    Der er ingen tvivl om at der skal smides ud. Men jeg har så svært ved at finde ud af hvad der er relevant at beholde og hvad der roligt kan smides væk.

    Jeg har haft hjælp på til mit kælderrum 2 gange, og begge gange blev der smidt ud. Men der kommer så nyt til når jeg rydder op. Kan man sige, at det er en afskedsprocess at det kommer i kælderen?

    Deedee jeg vil låne bogen og se om den kan fange mig. Jeg har jo lidt svært ved at holde interessen fanget.

    Men nu får jeg en anden slags medicin som gør at jeg kan rydde lidt bedre op. Jeg har f. eks. lige ryddet op i mit hjørneskab i køkkenet, OG jeg blev færdig.

    Jeg skal af med nogle meget store og tunge egetræsmøbler i min stue. Den største er tømt for længe siden, men den står der stadig. Jeg fik den jo i sin tid af min svigermor. Men ud skal den.

    Jeg har lavet en bog hvori jeg skriver alt det der skal gøres. Og den virker både med at jeg får det ud af hovedet og med at jeg får det meste gjort. Det er en af de systemer, jeg har brugt igennem tiden, der har virket længst. Og der har været mange systemer igennem her.;o)

    Jeg har alle dage været enorm flov over mit roderi. Ikke villet have folk ind hvis det var alt for slemt. Skulle man ikke tro man kunne vænne sig til at man var et rodehoved og sige at det måtte folk finde sig i hvis de ville besøge mig?

    Svar
    • Anders Rønnau
      Anders Rønnau says:

      Hej Stjerne
      Dejligt at høre, at du har et system, der virker og at du har fundet tilbage til det igen. Håber bogen den fanger.
      Mange bruger kælderen som en del af en afskedsproces. Nogle foreslår at man pakker ting i kasser og sætter dem i kælderen. På kassen skriver du en dato 6 måneder fremme i tiden. Når du kommer ned i kælderen igen, så kan du tage alle kasser med overskreden dato på, – og smide direkte i skrald, – for så har du jo ikke reelt haft brug for indholdet.
      Andre bruger en regel om, at når der kommer en ting ind i hjemmet, så skal der en anden ting ud. Det sikrer at der aldrig ophober sig bunker og rod.
      Mvh. Anders.

      Svar
  8. Deedee
    Deedee says:

    @stjerne og alle andre. Jeg lånte en bog af en veninde, der handler om HVORDAN man får styr på kaos. Alle de der små fif, som andre åbenbart bare ved. Den er fantastisk. Den hedder “udryd dine bunker” og er skrevet af Julie Morgenstern. Den tilbyder en slavisk process, der gør at det er meget nemmere at overskue oprydningen bagefter. Indtil videre har vi fået helt styr på 2 rum herhjemme og det er meget overskueligt at rydde op, fordi det virker logisk på os.

    Svar
  9. Anders Rønnau
    Anders Rønnau says:

    Hej Sanne
    He, ja det lyder som et problem. Du kan overveje at skille dig af med nogle af tingene.
    Jeg kan varmt anbefale at få – ikke bare ryddet op – men ryddet ud, så du kan genetablere roen. Nogle bruger tankegangen: “Hvis nu jeg mistede det hele i en brand, hvad ville så være det som jeg blev nødt til at købe ind igen med det samme?”
    Pak alt andet i kasser og sæt det væk, så du kun har det nødvendige. Så kan du hente det frem fra kasserne, som du får brug for tingene. Efter et halvt år kan du i princippet smide resten ud. ;)
    Læs evt. dette indlæg:
    http://www.altomadhd.dk/taknemmelighed-giver-overskud/
    Mvh. Anders

    Svar
  10. sanne k
    sanne k says:

    Hej.. Hvad gør man når, man har taget alt med fra et hus på over 200 km2 óg nu kun har 100… :/
    Jeg har så svært ved at finde overblikket og det skal bare ordnes nu så der kan blive visuel ro… Men der er meget…. Og jeg vil jo helst være i ALLE rum på en gang…
    Vh. Sanne…

    Svar
  11. Anders Rønnau
    Anders Rønnau says:

    @Stjerne Det lyder som om der skal noget andet til hos dig.
    Enten skal du lære at smide ud. Det er fantastisk at smide ud! Prøv at smide noget ud – og så mærk efter hvor fedt det var – og læg mærke til hvor hurtigt du glemmer det! ;)
    Ellers skal du måske bruge de 10 minutter på at sætte det ene mål at finde den rigtige plads til 3 forskellige ting. Det kan kræve en lille forhandling. Næste dag kan du så gå på opdagelse efter andre ting, der minder om de tre ting, – og lægge dem samme sted…
    Og så smid for søren da lige et par ting ud også! ;)
    Mvh. Anders.

    Svar
  12. stjerne
    stjerne says:

    Prøvede, men for mig duer det ikke fordi jeg har det problem, at jeg ikke kan finde ud af hvor tingene skal hen. Og hvis der kommer for mange forhindringer, i form af ting jeg lægger tilside firdi jeg ikke ved hvor de skal hen, så opgiver jeg og sætter mig til komputeren. Og jeg vil så gerne have orden. Jeg er så flov over mit rod.

    Svar
    • Melita Kate Bentin Nyholm
      Melita Kate Bentin Nyholm says:

      Jeg gik igen i stå med oprydningen af mit værelse, og søgte egentlig på noget coach og rådgivning til at hjælpe mig med mit rod. Og så faldt jeg over denne side på min pc.
      Jeg har et hus med de rum som hører sig til, køkken, badeværelser, stue, kontor, soveværelse,entré og så MIT værelse. Alle rum på nær mit badeværelse og mit arbejdsværelse er hyggelige, alt har sin plads og der er orden overalt. Det er noget jeg og min mand deles om at gøre og jeg har ingen problemer med at holde orden hver dag.
      Mit værelse og mit badeværelse ligner for det meste noget der er løgn.
      Bunker med ALT stablet oven på hinanden, hvilende på et hjørne af en kasse eller hængende fra de utallige kroge og søm som jeg hele tiden forøger antallet af, i den tro at jeg så kan holde orden.
      Flere gange om året må jeg igennem den pinefulde øvelse at rydde op i mine to værelser, og jeg føler mig fuldstændig afmægtig når jeg står og skuer ud over kasser og poser og sække plus alt det løse :(
      Jeg græder og bander over min afmagt og over hvor lidt det nytter og hvor umuligt det er at få presset tingene ind i skabe og reoler som i forvejen er fyldt til bristepunktet.
      Jeg er 74 år og jeg har ADHD og jeg har fået medicin i ca 2 år. Det hjalp utroligt lige fra begyndelsen.
      Jeg er “kreativ” og det betyder at jeg har 1 million (mindst) ting til at lave billeder, kort, collager og alt hvad man kan tænke sig man skulle få brug for i enhver art af billedkunst.
      Jeg køber gennemsigtige plasticbokse/æsker/beholdere/glas/kasser/ og plasticposer for at kunne se hvad der er i dem, og så prøver jeg at stille dem op i mine reoler. Værelset er ca 10 m2 og der er kasser fra gulv til loft. Reoler og kroge til at hænge ting på, som gør at jeg ikke kan se ind på hylden for alt det som hænger og dingler.
      Jeg tror at du kan se det for dig.
      Og jeg står midt i det hele, og i stedet for at glæde mig over alle de dejlige materialer, smukke papirer og
      spændende ting jeg har, står jeg og tuder og har kvalme og er rasende på hele verden fordi “den” helt sikkert er skyld i at jeg har det så rodet.
      Jeg har sommetider problemer med at komme til mit toilet fordi det er blokeret af sko (kun 1 stk af hvert par) og tøj og blade og alt det som jeg stiller derud fordi jeg ikke kan få plads i værelset.
      På et tidspunkt efter nogle uger, mener jeg at det nu ordnet og at nu skal det ALDRIG mere skal blive rodet, selv om jeg godt ved at når jeg går i gang med et projekt, så bliver der hevet frem fra alle verdenshjørner plus fra de 14 store plastichyndebokse som står i haven med bugnende indmad.
      Du siger 10 minutter hver dag, måske 2 gange om dagen?
      Jeg græder allerede ved tanken om hvor gammel jeg når at blive inden der er orden.
      Jeg vil ændre dit gode råd om “ildebranden”, og tænke på at hvis jeg fik at vide at jeg skulle dø om 14 dage, hvad ville jeg så smide ud.
      Og Freecycle.org vil jeg også undersøge. Jeg har foræret så meget væk og det er dejligt, men jeg KAN IKKE smide det ud. Jeg prøver, men samler det op et øjeblik efter fra sækken :)
      Har du et råd til mig som kan lade sig gøre, for jeg er i helvede for rodehoveder flere gange om året og jeg er desperat. Jeg er for længst holdt op med at være flov, nu er jeg bare forbandet gal på mig selv.
      Venlig hilsen
      Melita
      Nu ser jeg at jeg har trykket på SVAR til stjerne, men det er til Anders Rønnow.
      ADHD er en drillepind. Undskyld.

      Svar
  13. Christian
    Christian says:

    Super artikel.
    Vil straks printe den ud og hænge den op på mit køleskab – her er da tale om et råd, der kan bruges!!!
    Tak Anders!
    ;0)

    Svar
  14. Anders Rønnau
    Anders Rønnau says:

    Hej CARM
    Der er helt sikkert noget motiverende i at det slutter igen lige om lidt. Måske virker det bare fordi man så kan se en ende på det, måske fordi det bliver sjovt at se, hvor langt man kan nå på 10 minutter. Eller måske bare fordi det er lettere at holde koncentrationen i kort tid på en opgave, så når man kan holde den på oprydningen i 10 minutter, så er det jo for en gang skyld lykkedes at rydde op i lige så lang tid, som man satte sig det for. ;)
    /Anders.

    Svar
  15. CARM
    CARM says:

    Hej Anders, det er en super idé med at stille uret og så rydde op 10 minutter for fuld power.

    Jeg har nogle gange været nødt til at få min mor til at komme og hjælpe med oprydning fordi jeg ikke kunne overskue at gå i gang selv. Hun har givet mig nogle opgaver som jeg skal gøre lige når jeg vågner og inden jeg går i seng, hver dag.

    Det er lidt pinligt at skulle have hjælp fra sin mor når man er en voksen kvinde, men hellere det end ingen hjælp.

    Lige nu truer en opvask i køkkenet, tror faktisk jeg er blevet inspireret til at få den klaret.

    Hilsen
    CARM

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *