Zag du Gaf – Flyvende fra start! – Musikskole for børn og unge med diagnosen ADHD

Sisse fra musikskolen Zag du Gaf er tilbage med en opdatering på musikskolen for børn og unge med diagnosen ADHD. Læg mærke til at der er en lille konkurrence i bunden af artiklen.

Sisse fortæller:

I marts skrev jeg en artikel til Alt om ADHD, hvor jeg fortalte om min nye musikskole Zag du Gaf, som skulle åbne på Hermodsgade på Nørrebro i København. En privat musikskole hvor der er plads til alle slags børn og unge, uanset om man har diagnosen ADHD, Autisme eller ikke noget ”stempel. ” Hvor der er fleksibilitet, kvalificeret undervisning og god tid til hver elev.

Og hvad skete der så, hvordan går det mon…
Zag du Gaf kom rigtig godt fra start og sommerfuglene i min mave lagde sig hurtigt, her i den allerførste sæson. De forventninger jeg havde til at komme i gang med undervisningen, blev lynhurtigt indfriet da de første elever begyndte. Flere elever har allerede på de første få måneder vist store fremskridt, både musikalsk og i forhold til at kunne tage en masse ny information til sig.

Mød 2 af Zag du Gafs elever: Remo og Gustav
Dreng med ADHD spiller marimbaRemo er en lille fyr på 7 år. Han har endnu ikke fået stillet diagnosen ADHD, men hans forældre er i gang med udredningsforløbet. Remo taler hverken dansk eller engelsk, som er mine to sprog. Derfor er hans mor med, som oversætter fra engelsk til fransk og sådan kommunikerer vi. Det gør ikke så meget at vi ikke kan tale sammen direkte, for Remo kigger bare på mig med et udtryk som helt klart vidner om, at han er klar! Når noget virkelige lykkes, får jeg et stort smil fra Remo og så ved vi begge, at vi er på helt rette spor. I begyndelsen var det svært for ham at forstå at det var vigtigt at lytte, for at kunne lave de samme ting på trommer eller marimba, som jeg viste ham. Det er dog udelukkende gået i den rigtige retning og når vi f.eks. spiller marimba nu og Remo sidder på en barstol for at kunne nå op til tasterne, så kan vi spille hele små melodier sammen. Det kræver en vis portion koncentration for sådan en lille dreng, at lære at spille melodier på det store instrument og ligeledes rytmerne på trommesæt. Men Remo kan godt og indimellem al denne koncentration, skal vi bare lave en masse små pauser, hvor han får lov at spille tromme solo og teste alle tonerne på marimbaen. Så er han klar igen og så tager vi en lille etape mere. For Remo handler det endnu ikke om at lære noder. Det kan muligvis komme senere, når koncentrations intervallerne bliver længere og de tekniske færdigheder med både trommestikker og marimba køller, bliver stærkere. Et skridt ad gangen. Foreløbig er koncentration, fokus og samarbejdsevner i rygende udvikling.

Gustav er 14 år og han er sej! Jeg har aldrig før oplevet, at en teenagedreng med ADHD som for bare 2 måneder siden ikke mente, at kunne finde ud af det der med trommer og blev vred og opgivende hver gang det ikke lige lykkedes, allerede nu sidder smilende bag et trommesæt og spiller forholdsvis komplicerede rytmer, hvor både fødder og arme spiller og han samtidig lytter til hvad jeg spiller på klaver eller marimba samtidig. Det er en ganske imponerende udvikling, fra knap nok at kunne kombinere 2 forskellige slag og frem til nu. Der kan stadig godt være dage hvor koncentrationen ikke er 100% god, men det gør ikke noget. Sådan har vi det jo alle sammen, ADHD eller ej. Jeg planlægger først hvor meget vi skal nå, når jeg ser Gustav og vi har varmet op med trommestikkerne. Så har vi øvet lidt nodelæsning, lavet lidt tekniske øvelser og dér ved jeg om det er en dag hvor der må være store eller små udfordringer, når vi skal over til trommesættet eller spille congas, som Gustav også er blevet helt grebet af. Gustavs forældre siger, at de har fået en gladere dreng med mere selvtillid, som fortæller ivrigt om hvad han lærer. Det er nyt for dem at høre ham fortælle begejstret om en indlæringssituation.

Hvad er det der virker?
Som udgangspunkt har alle de elever som er startet i Zag du Gaf i denne sæson, haft ½ eller en hel times eneundervisning om ugen hvor vi arbejder os frem på den måde og i det tempo, der passer den enkelte elev bedst. Nogen skal lære noder og se alt i systemer, andre skal spille efter gehør og andre igen skal have alt forklaret i farver. Det gør egentlig ikke så meget om det er den ene eller den anden måde der virker for den enkelte elev. Så længe jeg som underviser er fleksibel og omstillingsparat, hver gang den næste elev træder ind ad døren.
Når elever som Remo og Gustav har en succesoplevelse og samtidig udvikler sig musikalsk, er det hovedsageligt fordi kravene til dem bliver tilpasset så individuelt. Jeg bruger mange forskellige værktøjer til at vurdere, hvordan en lektion skal foregå og justerer gerne undervejs, hvis vi f.eks. får brugt koncentrationen op, elevene oplever at noget er kedeligt, svært eller ulogisk i situationen.

Hvad er det musikken kan
Der findes mange videnskabelige beviser for, at musik og det at træne sanserne, er rigtig godt for mennesker. Og ikke mindst for børn/unge med ADHD. Der kan godt være lidt længere ind til kernen hvor man finder empati, samarbejdsevne og koncentration, når man f.eks. har ADHD. Men det er derinde alt sammen og ved at arbejde med musik og at spille et instrument, er der ofte en meget kortere vej derind, end via det talte ord og samtale. Undervisningen i Zag du Gaf er ikke musikterapi, men for nogle er det nærmest bedre end terapi, at lære et sådan frirum at kende, som musikken kan give.

Trommer, slagtøj og klaver
Billede af musikskolen Zag du GafI Zag du Gaf er der ikke så mange forskellige instrumenter at vælge imellem. Der er som udgangspunkt klaver, trommer og slagtøj. Det er der et par gode grunde til:
For det første er det gode instrumenter at være nybegynder på, da de lyder rigtigt fra første dag. Modsat en fløjte eller violin, som kræver noget tid, før de lyder som henholdsvis en fløjte og en violin hos en nybegynder og derfor har en længere opstartsfase, før der kan opnås succesoplevelser.
For det andet er jeg som musiker selv både slagtøjsspiller og pianist, hvilket vil sige at jeg selv kan varetage al undervisning i musikskolen. For rigtig mange børn/unge, er det en trykhed at vide, at det er den samme lærer hver eneste gang og ikke pludselig en eller anden vikar som man ikke kender.

Plads til flere
Efter sommerferien er der plads til endnu flere elever i Zag du Gaf og der bliver, udover den føromtalte eneundervisning, også mulighed for at spille sammenspil, gå til STOMP og andre typer holdfag. Så snart der er en flok elever som er klar til det, vil der desuden blive lavet et rigtigt slagtøjsorkester. Det bliver sjovt!

ADHD og Coaching
Som underviser og indehaver af Zag du Gaf, har jeg haft stor glæde af at uddanne mig til NLP- og ADHD coach på Anders’ ADHD Professionel uddannelse og det er noget jeg kan bruge i flere forskellige sammenhænge. Min pædagogiske værktøjskasse er blevet udvidet og det at kunne bruge coaching som en naturlig del af undervisningen, har vist sig at være rigtig udbytterigt i mange situationer.
Coaching 1 til 1, som jeg bruger i forhold til studerende, musikere, kunstnere, iværksættere, eliteudøvere osv., er også en integreret del af Zag du Gaf og det giver et spændende flow af forskellige typer mennesker og en meget afvekslende hverdag på Hermodsgade 24.
Det er altid muligt at kontakte mig på mail eller telefon vedr. forespørgsler på undervisningsmuligheder, workshops, temadage i din virksomhed, coaching etc.

Se mere om Zag du Gaf online: www.zagdugaf.dk

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.